Powered By Blogger

Friday 29 March 2013

Bantuan Awal Pendidikan NS




Seremban, 17 Jan – Dato’ Seri Utama Hj Mohamad Hj Hasan, Menteri Besar Negeri Sembilan menyempurnakan majlis Penyerahan Bantuan Khas Awal Persekolahan RM100 Tahun 2013 di Sekolah Rendah Agama ABIM, Jalan Sungai Ujong, petang tadi.

Turut menerima bantuan khas dari Menteri Besar Negeri Sembilan, kanak-kanak istimewa iaitu adik Abdul Haziq Waqiuddin Ab Wahid, adik Abdul Faathir Aqil Rafizam, adik Nur Zulaikha Mohd Hashim dan adik Aiman Arif Shahrol Hisham.

Bantuan turut di terima oleh Sekolah Swasta Murid Khas.
Dato’ Seri Utama Hj Mohamad Hj Hasan di dalam ucapan mengingatkan, “ada negara yang kaya, tetapi mereka tidak ada perancangan pentadbiran untuk kesejahteraan rakyat, mereka asyik bergaduh sesama sendiri dan membina kekuatan masing-masing.

Berbeza pula dengan negara ini.. tak ada pula rakyat yang meninggal kerana kebuluran.. tak ada yang tinggal di rumah plastik, di bawah jambatan atau kediaman yang tidak sempurna.” jelas beliau.

“Bertuah kita, kerana negara ini ada skim perumahan, ada skim PPRT, skim Rumah Harga Rendah di pekan-pekan. Sekarang ni pula kerajaan wujudkan skim PR1MA dan Negeri Sembilan menyambut saranan ini.” ujar beliau lagi.

Katanya, “semalam di dalam media ringkas mingguan saya, saya jelaskan, Stesen Keretapi Seremban akan dimajukan bersama Perbadanan Keretapi Berhad, di mana kita mahu menjadikan Seremban Sentral seperti Kuala Lumpur Sentral. Ini kerana di sana telah berlakunya kepadatan yang maksimum.”

Pentadbiran beliau kini memasuki fasa membangunkan negeri setelah berjaya menyelesaikan isu dan permasalahan rakyat seperti isu tanah di Sendayan dan jalan Bukit Putus berjaya diselesaikan.

Fokus ketika ini akan diberikan kepada pembangunan Negeri Sembilan agar menjadi lebih baik dan sudah pasti Seremban akan menjadi sebagai Sub Urban of Kuala Lumpur atau sebagai sebuah bandar satelit.

Kerajaan Negeri sedang menyediakan prasarana tersebut dan sebagai rakyat di negeri ini kita perlu bersedia.

Katanya, “Walaupun kabinet telah meluluskan gabungan Majlis Perbandaran Nilai dan Majlis Perbandaran Seremban untuk menjadikan Seremban sebagai sebuah bandaraya, selagi terdapat masalah kecil, kita tidak terburu-buru kearah itu. Kita akan pastikan masalah kecil ini dapat diselesaikan.

Beliau turut mengumumkan bantuan pentadbiran Kerajaan Negeri kepada Sekolah Menengah Kebangsaan sebanyak RM50,000 manakala Sekolah Rendah Kebangsaan, Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan menerima RM25,000.

Di dalam ucapan, ini merupakan wang pembangunan persekolahan anak-anak kerana fokus Kerajaan Negeri mahu menjadikan negeri ini sebagai lembah ilmu.

Beliau turut menyampaikan anugerah kecemerlangan kejayaan pelajar di dalam UPSR dan PMR 2012.

Turut hadir, Puan Hajah Kalsom Khalid, Pengarah Pelajaran Negeri Sembilan, Dato’ Mohamed Hussein, Pengerusi Lembaga Pengelola Negeri Sembilan dan Tuan Haji Khalil Jali, Ketua Pegawai Eksekutif.

No comments:

Post a Comment