Powered By Blogger

Friday 19 October 2012

Fasa kedua Dasar Pencahayaan menerima peruntukan tambahan RM2.192j



Seremban, 08 Okt – Sidang dewan Persidangan Kedua Penggal Kelima Dewan Undangan Negeri yang ke-12 menyokong penuh cadangan peruntukan tambahan fasa kedua dasar pencahayaan sebanyak RM2.192 juta.
Cadangan usul ini dibentangkan oleh Dato’ Seri Utama Hj Mohamad Hj Hasan, Menteri Besar Negeri Sembilan merangkap ADUN Kawasan Rantau.
Peruntukan tambahan diperlukan bagi penambahaan lampu jalan negeri melibatkan daerah Tampin, Seremban dan Jelebu.
Sebelum ini, peruntukan hanyak melibatkan  sepuluh lampu di sesuatu kawasan, tetapi bagi menambah baik ciri-ciri keselamatam lampu akan ditambah kepada tiga puluh tiang lampu.
Dato’ Razak Mansor. Yang diPertua Dewan Undangan Negeri membuka usul  ini untuk dibahaskan dan antara wakil rakyat membahaskan usul ini ialah, ADUN Kawasan Lobak, Loke Siew Fook, ADUN Kawasan Rahang, Arumugum Karuppan, ADUN Kawasan Senawang, Gunasekaren Palasamy dan ADUN Kawasan Bukit Kepayang, Cha Kee Chin.
Di dalam ucapan balas, Dato’ Seri Utama Hj Mohamad Hj Hasan, menjelaskan bahawa Dasar Pencahayaan telah dimulakan tahun lalu dan mahu diselesaikan di dalam tempoh dua ke tiga tahun.
Melalui sesi mendengar yang dibuat sejak tahun lalu, kerajaan telah menyusun kemahuan rakyat mengikut keutamaan dan di dapati kebanyakannya melibatkan lampu jalan.
Beliau turut menjawab bahawa peruntukan tambahan yang diusulkan tidak ada kena mengena dengan PRU13 yang akan diadakan pada bila-bila masa.
Kerajaan Negeri mengutamakan permohonan yang mendesak dan ianya perlu disegerakan. Walaupun ianya tidak termasuk di dalam belanjawan yang dibentangkan April lalu, tetapi ianya dilakukan untuk kesejahteraan rakyat.
Kekeliruan yang disuarakan oleh ADUN Kawasan Lobak, Look Siew Fook yang menyatakan rakyat keliru kerana terdapat tiga agensi yang bertanggungjawab menangani isu ini.
Dato’ Seri Utama Hj Mohamad Hj Hasan menjelaskan, tidak perlu keliru kerana peranan yang di mainkan oleh agensi berwajib setakat ini iaitu TNB, JKR dan PBT  memuaskan.
Malah di kawasan luar bandar dan desa pula, lampu jalan ini diselenggarakan oleh Kementerian Pembangunan Luar Bandar.
Kerajaan Negeri mahu memastikan isu pencahayaan ini selesai sepenuhnya dalam tahun 2013.
Beliau turut menjelaskan, taman perumahan tidak termasuk di dalam belanjawan negeri, namun peruntukan Dasar Pencahayaan adalah melalui Pihak Berkuasa Tempatan (PBT).
Dasar Pencahayaan ini juga antara lain adalah meningkatkan keselamatan dan mengurangkan kadar jenayah.
Peruntukan ini melibatkan pemasangan lampu jalan termasuk pemasangan kotak meter.
Fasa pertama telah dilaksanakan pada tahun lalu di kawasan strategik dan merbahaya kepada orang awam.
Di samping itu, Dato’ Seri Utama Hj Mohamad Hj Hasan turut mencadangkan pembangunan Dasar Teknologi Hijau Negara, sumber diperbaharui dan penggunaan tenaga solar diguna pakai untuk mengurangkan kebergantungan sumber elektrik. Dengan kaedah tenaga solar, ianya dapat menampung kos elektrik yang kian meningkat.

No comments:

Post a Comment