Powered By Blogger

Monday 28 May 2012

Klinik 1Malaysia rawat 3.4 juta pesakit


 – Sejak dilancarkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pada Januari tahun lalu, 80 Klinik 1Malaysia di seluruh negara telah merawat seramai 3,475,151 pesakit sehingga 17 April lepas.

Timbalan Menteri Kesihatan, Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin berkata, jumlah itu termasuk 524,000 pesakit yang menerima rawatan di 27 klinik tersebut yang baru beroperasi tahun ini.

Menurutnya, sambutan menggalakkan itu mendorong kerajaan untuk menambah 25 lagi Klinik 1Malaysia di kawasan bandar menjelang 2012 yang mempunyai kepadatan penduduk tinggi serta didiami golongan kurang berkemampuan atau berpendapatan rendah.

“Klinik 1Malaysia diwujudkan bertujuan memudahkan masyarakat mendapat akses kesihatan khususnya di kawasan bandar. Pesakit yang mengunjungi Klinik 1Malaysia tidak perlu menunggu lama untuk mendapatkan rawatan penyakit ringan.

“Melihat kepada jumlah kedatangan pesakit, adalah relevan jumlah klinik itu ditambah,” katanya 

Menurutnya, ketika ini Johor mempunyai jumlah klinik terbanyak iaitu sembilan buah diikuti Selangor (lapan), Perak, Pulau Pinang dan Sarawak (tujuh); Kuala Lumpur dan Kelantan (enam); Kedah, Negeri Sembilan, Pahang dan Sabah (lima); Melaka dan Terengganu (empat) serta masing-masing satu di Labuan dan Perlis.


No comments:

Post a Comment