Powered By Blogger

Tuesday 21 February 2012

Loji Tenaga di Perbaharui (Solar Farm) Yg Terbesar DiMalaysia,Terletak di N.Sembilan


NILAI, 20 Feb. – Negeri Sembilan bakal menjadi pusat penghasilan tenaga solar terbesar negara apabila tapak pelupusan sampah seluas 26 hektar di Pajam, Nilai dibangunkan sebagai kawasan tenaga elektrik berteknologi baru.

Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan berkata semasa lawatanya semalam, projek berkenaan yang merupakan sebahagian dalam Program Transformasi Ekonomi (ETP) juga akan memperlihatkan pembangunan loji janakuasa biogas 2-Megawatt (MW), selain kemudahan tenaga solar berkuasa 8-MW.

Projek BMW Solar & 2MW Landfill Gas seluas 26 Hectar (64 ekar) ini bermodal sebanyak 65 Juta dibiayai secara persendirian. Ia bermula pada April 2011 dan dijangka akan mula memasarkan tenaga solar kepada penduduk sekitar pada 28 march 2012.
Pusat Loji Tenaga DiPerbaharui ini Adalah yg terbesar Di Malaysia.

Pusat yang dijangka boleh menjana sebanyak 10 mw  kuasa solar yang boleh menyalurkan kuasa elektrik  kepada 10 ribu buah rumah setelah fasa yang pertama dan fasa kedua dijangka siap sepenuhnya pada bulan March.

Projek perintis yang dijalankan di Pajam ini akan dijadikan pemangkin kepada projek sama di 31 tapak pelupusan sampah lain di negara ini.

Mohamad juga memberitahu, kawasan di Pajam itu akan ditutup sepenuhnya selepas tapak pelupusan baru di Jimah dekat Bukit Nenas, Seremban dibuka sebaik sahaja mendapat kelulusan daripada Jabatan Alam Sekitar (JAS).

Katanya, selain Pajam, tapak di Bukit Palong dekat Port Dickson, juga akan ditutup supaya ia dapat diselaraskan di kawasan baru pelupusan sampah di Jimah.

Menteri Besar amat berpuas hati dengan status dan mencapai tahap yang disasarkan mengikut perancangan .









No comments:

Post a Comment