Powered By Blogger

Friday 7 December 2012

MB luangkan masa melawat kawasan terlibat banjir


PORT DICKSON, 06 Dis. – Penduduk yang terlibat banjir di kedua-dua kawasan adalah antara penerima Bantuan Ihsan Bencana Alam daripada Tabung Amanah Bantuan Bencana Negara (KWABBN) yang diwujudkan oleh kerajaan melalui Majlis keselamatan Negara (MKN), petang tadi.
Sejurus selepas program tersebut, Dato’ Seri Utama Hj Mohamad bin Hj Hasan, Menteri Besar Negeri Sembilan  turun padang bersama dengan beberapa pemimpin kerajaan negeri yang lain bagi melihat kawasan yang terlibat banjir di Bandar Springhill dan Kampung Jimah, Port Dickson.
Beliau meluangkan masa sejam melawat dua tempat iaitu  kawasan Bandar Baru Springhill lokasi terjadinya kejadian tanah runtuh yang melibatkan jambatan sebagai penghubung utama kawasan taman dan jalan utama.
Disebabkan kejadian tersebut, beliau telah mengambil tindakan serta merta dan mengarahkan kontraktor agar memulakan kerja membaik pulih dengan kadar segera dengan anggaran peruntukan sebanyak RM240,000.

Beliau kemudiannya membuat lawatan ke Kampung Jimah Lama dan melalui kawasan sungai, jalan raya yang rosak, tebing tanah runtuh untuk melihat dan menziarah beberapa rumah penduduk yang dilanda banjir.
Tindakan melebar dan mendalamkan kawasan sungai juga diarahkan dengan segera sebagai satu cara bagi mengelakkan air sungai melimpah.
Turut di dalam lawatan Menteri Besar, Datuk Hj Mat Ali Hasan, Setiausaha Kerajaan Negeri, Dato’ S. Sothinathan, Mantan Ahli Parlimen Telok Kemang dan Senator Datuk Dr Yeow Chai Thiam.

No comments:

Post a Comment