Powered By Blogger

Friday 7 December 2012

PBB di gesa terima Palestin sebagai negara berdaulat



Kuala Lumpur, 30 Nov – Dato’ Seri Utama Hj Mohamad Hj Hasan, Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri Sembilan berkata, Negeri Sembilan semakin pulih dan berada dalam sokongan terbaik serta bersedia memenangi 2/3 kerusi yang dipertandingkan pada PRU13 kelak.
Beliau berkata demikian ketika di wawancara di TV Al-Hijrah, siaran Astro channel 114.
Dalam wawancara ringkas itu juga beliau menyatakan, PRU12 atau pada tahun 2008 tersebut, benar kita dilanda tsunami politik, tetapi angin perubahan juga menunjukkan sokongan tersebut telah pulih ketika ini.
Beliau turut menjelaskan kepada umum bahawa Negeri Sembilan kian giat membangun dengan strategi pelan pembangunan yang terancang serta tersusun.
Ujar beliau, “kita tidak mahu terburu-buru, merancang tetapi tidak memikirkan kesan yang berlaku kelak. Di Negeri Sembilan, kita menjaga dari segi pembangunan modal insan yang menyentuh pendidikan sekular dan pendidikan agama. Kita juga giat membina jaringan jalan raya untuk tujuan pasaran terbuka. Negeri Sembilan ketika ini kian membangun dari segi pelaburan luar negara.
Beliau menyokong 100% ucapan dan amanat Presiden yang menyentuh persedian BN untuk memenangi PRU13.
“Presiden UMNO juga Perdana Menteri Malaysia ketika ini, menyarankan tiga perkara. Jangan sabotaj parti jika tidak dipilih, seluruh jentera UMNO perlu bersiapsiaga untuk berperang juga sokong calon yang difikirkan boleh menang. Perkara ini sangat jelas, perkara yang perlu diperjuangkan ialah perjuangan parti” katanya.
Menyentuh ucapan dasar Presiden, Dato’ Seri Mohd Najib Tun Razak semalam, berkaitan isu Palestin, Dato’ Seri Utama Hj Mohamad Hj Hasan menegaskan, Isu berkaitan Palestin, jika tidak diselesaikan sampai bila pun tidak akan selesai.
Ujar beliau, “kita berdoa agar Palestin menjadi anggota tetap PBB. Dan kita amat gembira apabila Perdana Menteri Malaysia, Presiden Parti UMNO, Dato’ Seri Mohd Najib menyatakan secara terbuka pada ucapan dasar beliau semalam bahawa kita adalah negara yang memberi sokongan ke atas pengiktirafan negara Palestin.”
“Beliau mengiktiraf Palestin sebagai sebuah negara, tetapi dalam masa yang sama mereka tidak mahu mengiktiraf Palestin sebagai anggota PBB. Jika dilihat kepada Jimmy Carter, PBB, semua negarane yang berdaulat secara automatik diterima menjadi anggota PBB.” katanya lagi.
PBB di lihat ‘double standard’ atau pilih kasih kerana mengiktiraf negara baru sebagai sebuah negara manakala negara lama tidak diiktiraf.
Ujarnya lagi, “Rakyat Palestin akan terus terumbang-ambing tanpa pembelaan. Jika ini terus-terusan berlaku, Palestin akan sentiasa menjadi mangsa kekejaman dan kezaliman Zionis Israel.”
Parti UMNO dan Kerajaan Malaysia konsisten dalam keputusan agar negara Palestin diberi penghormatan sebagai sebuah negara yang berdaulat.
Negara Israel ditubuhkan ketika kedaulatan negara Palestin dicemar dengan kezaliman puak zionis.
“Saya mewakili UMNO Negeri Sembilan menyokong penuh segala usaha yang dibuat pemimpin kita agar Palestin diberi hak sebagai sebuah negara yang berdaulat seterusnya di terima PBB. Apabila mereka diterima menjadi anggota yang sah, mereka boleh bersuara dalam apa juga hasrat.”

No comments:

Post a Comment