Powered By Blogger

Friday 7 December 2012

Kilang Pemprosesan Bijirin Sarapan di Chembong yang Ketiga di Asia



Chembong, 03 Dis – Kilang pemprosesan bijirin sarapan di Malaysia telah di buka dengan rasminya di kawasan perindustrian Chembong, petang tadi.
Majlis dirasmi dan diperkenankan oleh DYMM Tuanku Muhriz Ibni Almarhum Tuanku Munawir disaksikan oleh Dato’ Seri Utama Hj Mohamad Hj Hasan, Menteri Besar Negeri Sembilan.
Turut mencemar duli, DYMM Tunku Ampuan Besar Negeri Sembilan,Tuanku Aishah Rohani binti Almarhum Tengku Besar Mahmud.
Kilang pemprosesan ini bagi memenuhi permintaan bijirin sarapan yang semakin meningkat untuk pasaran rakyat Malaysia dan juga negara serantau.
Kilang pemprosesan di Chembong, merupakan kilang ketiga di Asia manakala yang ke-17  CPW beroperasi seluruh dunia dan menjadikan Malaysia sebagai pengeluar dan pengeksport bijirin sarapan bijian penuh rantau ini.
Pengeluaran di kilang ini akan dieksport ke negara luar seperti Singapura, Indonesia, Thailand, Hong Kong, Taiwan, Pakistan, Bangladesh dan Vietnam.
Ia adalah usahasama Cereal Partners Worldwide (CPW) bersama Nestle S.A dan General Mills Inc.
Turut hadir, YTM Dato’ Lela Maharaja Dato’ Muhamad Sharip Hj Othman, Undang Luak Rembau.
Hadir sama, Dato’ Sri Mustapha Mohamed, Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Tan Sri Dato’ Seri Syed Anwar Jamalullail, Pengerusi Nestle Malaysia, Wen-Wen Paquette Wang, Pengarah Serantau Cereal Partners Worldwide Asia (CPW) serta Peter R. Vogt, Pengarah Urusan Nestle Malaysia.
Turut kelihatan, Tuan Hj Khairy Jamaluddin Abu Bakar, Ahli Parlimen Rembau, Tuan Saifulbahri Idris, ADUN Chembong dan Dato’ Dr. Awaluddin Hj Said, ADUN Kota.

No comments:

Post a Comment