Powered By Blogger

Friday 7 December 2012

Tambah acara sukan rakyat dan kebudayaan – MBNS



Paroi, 24 Nov – Negeri Sembilan tuan rumah ketiga Pesta Sukan dan Kebudayaan Belia Malaysia tahun ini. Kali pertama dilangsungkan di Perak dan kali kedua pula di Pulau Pinang.
Pesta sukan yang menggabungkan 40 buah persatuan  belia seluruh negara ini telah berkampung sejak Khamis lalu.
Majlis ini disempurnakan oleh Dato’ Seri Utama Dr. Hj Mohamad Hj. Hasan, Menteri Besar Negeri Sembilan, di Centre Court, Paroi Negeri Sembilan.
 Di dalam ucapan, beliau mengucapkan tahniah kepada Presiden Majlis Belia Negeri, Negeri Sembilan, Puan Wan Salwati kerana telah mencabar diri sendiri dengan menerima tawaran menjadi tuan rumah kepada acara sukan bagi belia di negeri ini.
Beliau turut menawarkan Negeri Sembilan sebagai pilihan venue kali keempat kepada Persatuan Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung  yang dipertanggungjawabkan menjadi tuan rumah sekiranya bersetuju.
Malah menjadi perkara yang amat penting sekali ialah, majlis seumpama ini mampu menghimpunkan golongan belia dari pelbagai latar belakang dan budaya.
Menteri Besar turut mencadangkan supaya ditambahkan acara pertandingan agar menarik lebih ramai penglibatan para belia di seluruh negara.
Terutamanya acara sukan rakyat dan kebudayaan pelbagai bangsa agar semua belia dapat berkongsi kebudayaan di bawah satu bumbung Malaysia.
Beliau turut menyeru semua pemimpin belia agar bersatu hati dan bekerja kuat serta bersungguh-sungguh.
Ini bagi memastikan kelangsungan dan peranan belia membentuk ahlinya bersemangat setiakawan dan jati diri yang tinggi. Berusaha tanpa penat dan jemu akan melahirkan belia yang aktif, inovatif dan proaktif.
Dato’ Seri Utama Dr. Hj Mohamad Hj Hasan, turut berpuas hati hasil usaha gigih jawatankuasa Pesta Sukan dan Kebudayaan Belia Malaysia di negeri ini.
Beliau turut mendoakan agar pemimpin belia dan ahlinya mampu mengubah stigma negatif  masyarakat terhadap belia. Agar ketrampilan belia bersemangat waja seiring dengan peredaran zaman.
Turut hadir, Saudara Mohamed Maliki Mohamed Rapiee, Presiden Majlis Belia Malaysia, Puan Wan Salwati Hj Abdullah, Presiden Majlis Belia Negeri, Negeri Sembilan, Dato’ Abdul Samad Ibrahim, Pengerusi Jawatankuasa Bertindak Pembangunan Modal Insan, Belia dan Sukan Negeri Sembilan.

No comments:

Post a Comment