Powered By Blogger

Friday 7 December 2012

IBM Corporation iktiraf Negeri Sembilan sebagai bandaraya pintar



SEREMBAN, 05 Dis. – Negeri Sembilan melalui agensi sehenti ICT, Rangkaian Minang (NS) Sdn. Bhd (RMNS), telah terpilih sebagai salah satu daripada 30 bandar di dunia untuk menerima geran program ini dan satu-satunya di Malaysia dalam persaingan global yang dianjurkan oleh International Business Machines (IBM) Corporation iaitu program ‘Smarter Cities Challenge.’
Sebanyak 500 bandaraya telah disenarai pendek oleh IBM Corporation (IBM) dan di Malaysia terdapat dua lagi negeri lain yang telah bersaing untuk mendapat geran ini iaitu Wilayah Iskandar dan Cyberjaya.
Pemberian geran bernilai US$400,000 ini adalah meliputi akses kepada beberapa pakar terkemuka IBM yang akan menganalisis dan mencadangkan cara-cara untuk meningkatkan penyampaian perkhidmatan oleh pentadbiran negeri.
Menteri Besar Negeri Sembilan, Dato’ Seri Utama Haji Mohamad Haji Hasan berkata, pengiktirafan yang diberikan oleh IBM ini menjadikan Negeri Sembilan sebagai bandaraya yang mempunyai potensi besar dan struktur pembangunan dilihat berkonsepkan teknologi hijau dan perhubungan media yang baik.
Jelas beliau lagi, terdapat beberapa langkah dalam pembangunan ICT ini yang diambil supaya Negeri Sembilan dibangunkan dengan ICT yang mampan. Pembangunan fizikal juga akan mengikut pelan yang dirancang.
“Penganugerahan Geran Smarter Cities Challenge oleh IBM Corporation ini akan memberi kesan positif untuk melaksanakan pelan tindakan Negeri Sembilan ICT Strategic Plan (NSISP). Ianya amat membanggakan dan pengiktirafan pemberian geran ini adalah di atas inisiatif ICT yang disediakan Negeri Sembilan,” ujar beliau kepada sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat Exco di Wisma Negeri, hari ini.

No comments:

Post a Comment