Powered By Blogger

Tuesday 12 June 2012

Majlis Penyampaian Tauliah bagi sesi 2012 - 2015 kepada, 1. Ahli Majlis Agama Islam Negeri Sembilan 2. Ahli Jawatankuasa Fatwa Negeri Sembilan 3. Ketua Hakim Syarie Negeri Sembilan 4. Hakim Mahkamah Tinggi Syariah 5. Hakim Mahkamah Rendah Syariah 6. Penolong Pendaftar Mahkamah Syariah 7. Ketua Pendakwa Syarie 8. Pendaftar Perkahwinan, Penceraian dan Rujuk 9. Timbalan Pendaftar Perkahwinan, Penceraian dan Rujuk






SERI MENANTI, 12 Jun – YAB Dato’ Seri Utama Hj Mohamad Hj Hasan, Menteri Besar Negeri Sembilan menerima pentauliahan semula sebagai Pengerusi Majlis Agama Islam Negeri Sembilan (MAINS) bagi sesi 2012 – 2015 yang di sempurnakan oleh DYMM Yang di Pertuan Besar Negeri Sembilan, Tuanku Muhriz ibni Almarhum Tuanku Munawair.
Beliau mengetuai penerima pentauliahan yang disempunakan di Balairong Seri, Istana Seri Menanti, Kuala Pilah tengahari tadi.

Titah DYMM Yang di Pertuan Besar Negeri Sembilan, baginda berharap agar semua yang diberikan tauliah ini menjalankan amanah berlandaskan hukum Islam yang syarie.
“Di dalam melaksanakan syiar Islam di negeri ini, apa yang perlu ada ialah keikhlasan, kejujuran dan amanah menjalankan tanggungjawab.”
“Malah, ahli Majlis turut dituntut agar memberi dan mencambah idea bagi menambah baik badan yang memelihara syiar Islam seterusnya meluaskan pengetahuan ilmu agama.” Tambah baginda lagi.

Penerima tauliah juga di nasihatkan agar saling membantu dan menyokong di antara satu sama lain ketika melaksanakan tanggungjawab dan amanah . Baginda turut menyeru agar amanah yang diberikan tidak disalahgunakan dalam masa yang sama perlu menjaga kesucian diri.
Majlis Penyampaian Tauliah bagi sesi 2012 – 2015 melibatkan Ahli Majlis Agama Islam Negeri Sembilan  dan Ahli Jawatankuasa Fatwa Negeri Sembilan.

Turut menerima tauliah ini ialah Ketua Hakim Syarie Negeri Sembilan, Hakim Mahkamah Tinggi Syariah, Pendaftar Mahkamah Tinggi Syariah dan Hakim Mahkamah Rendah Syariah.
Penolong Pendaftar Mahkamah Syariah, Ketua Pendakwa Syarie, Pendaftar Perkahwinan, Penceraian dan Rujuk serta Timbalan Pendaftar Perkahwinan, Penceraian dan Rujuk turut menerima tauliah dari DYMM Yang di Pertuan Besar Negeri Sembilan.

Selain dari penyandang Ahli Majlis Agama Islam lalu, beberapa tokoh berwibawa turut dilantik oleh DYMM Yang di-Pertuan Besar Negeri Sembilan, iaitu Dato’ Hj Baharom Hasbullah, Dato’ Hj Muhammad Fuad Kamaludin Al-Maliki dan Dr. Adnan Mohamed Yusoff sebagai Ahli Jawatankuasa Fatwa Majlis Agama Islam Negeri Sembilan bagi sesi 2012 – 2015.

Sementara, Sahibus Samahah Dato’ Hj Mohd Yusof Hj Ahmad, Mufti Kerajaan Negeri Sembilan merangkap Pengerusi Jawatankuasa Fatwa Negeri Sembilan dan Sahibus Fadhilah Tuan Hj Nor Azamir Hj Alias, Timbalan Mufti Kerajaan Negeri Sembilan turut dilantik semula bagi sesi yang sama.
Turut hadir, YTM Tunku Besar Tampin dan YTM Dato’-Dato’ Undang Yang Empat.

No comments:

Post a Comment