Powered By Blogger

Thursday 14 June 2012

Jambatan terpanjang pertama UHPdC bakal dibina


RANTAU, 24 Mei – Menteri Besar Negeri Sembilan, Dato’ Seri Utama Haji Mohamad Bin Haji Hasan berkata, projek menggantikan jambatan Jalan Rantau – Siliau (N6) adalah salah satu usaha untuk mencegah masalah banjir yang berlaku awal tahun lalu dan ianya juga bertujuan untuk mengurangkan kadar kemalangan di kawasan tersebut.
Menurut beliau, projek ini akan dilaksanakan bermula 1 Jun ini dengan kos pembinaan berjumlah RM6, 498, 399.90 dan projek jambatan ini akan siap dalam tempoh 12 bulan.
“Jambatan ini akan dibina sepanjang 51 meter dan direkabentuk tanpa tiang dengan ketinggian setiap rasuk 1.75 meter menggunakan konkrit berkeluli fiber berprestasi tinggi (UHPdC),” jelas beliau kepada sidang media selepas merasmikan pelancaran Projek Menggantikan Jambatan Jalan Rantau – Siliau (N6) daerah Seremban di Tapak Projek Jalan Rantau – Siliau.
Beliau berharap dengan wujudnya jambatan ini akan memberi keselesaan kepada penduduk dan pengguna jalanraya utama ini yang menghubungkan Rantau ke Port Dickson dan Linggi.

Katanya lagi, kerajaan sedang berusaha untuk membina jambatan baru bagi menggantikan jambatan lama di Negeri Sembilan kerana usia jambatan lama ini hampir mencecah 60 tahun dan disebabkan oleh penggunaan kenderaan yang besar mengakibatkan beban tidak mampu ditanggung oleh jambatan.
“Usaha ini akan kita lakukan mengikut ciri-ciri utama dari kerajaan negeri kepada pihak JKR iaitu ketahanan jambatan, kesesuaiannya dan untuk mengurangkan kadar kemalangan bagi menjamin keselamatan masyarakat,” ujar beliau.

Sementara itu, menurut Pengarah Jabatan Kerja Raya (JKR) Negeri Sembilan, Dato’ Ir. Dr. Roslan Bin Md. Taha, masalah yang dihadapi di Jambatan Rantau-Linggi ini adalah disebabkan oleh masalah struktur di mana salah satu tiang telah patah pada tahun 2009 dan ianya telah dibaiki.
Namun, sebagai langkah jangka masa panjang, JKR  telah mencadangkan kepada kerajaan Negeri Sembilan untuk menggantikan jambatan tersebut.
Dengan terbinanya jambatan baru ini akan mencatat satu lagi sejarah di mana ianya akan menjadi jambatan terpanjang pertama UHPdC satu rentang dibina menggunakan konkrit berprestasi tinggi.
Dalam majlis tersebut, Pengarah JKR Negeri Sembilan turut memberi penerangan kepada Menteri Besar mengenai pelan keseluruhan projek tersebut.
Turut hadir, EXCO Bertindak Infrastruktur, Air, Tenaga dan Telekomunikasi, Dato’ Haji Ismail Bin Lasim dan Pegawai Daerah Seremban, En. Hasnul Bin Mohamed.


No comments:

Post a Comment