Powered By Blogger

Friday 1 November 2013

Pribadi kepimpinan pelajar terbentuk dari program kemasyarakatan


Rantau, 27 Okt – Lapan buah kampung terlibat dalam pengambilan anak angkat pelajar Universiti Sains Islam Malaysia (USIM), Nilai di mana dari lapan buah kampung tersebut, membabitkan 44 buah keluarga dan seramai 92 orang pelajar.

Program yang berlangsung selama dua hari di DUN Rantau itu lebih menjurus kepada program masyarakat apabila para pelajar didedahkan dengan kehidupan bermasyarakat dalam masa yang sama, para pelajar pula memberi khidmat bakti terutama kepada warga emas dan anak-anak di sini.

Pelajar USIM yang rata-ratanya dari Terengganu, Kedah, Kelantan dan Sabah berpeluang mengenal gaya hidup di negeri ini.

Ujar Menteri Besar Negeri Sembilan, Dato’ Seri Utama Hj Mohamad Hj Hasan ketika menyempurnakan Program Khidmat Mahasiswa Prihatin DUN Rantau yang berlangsung di Balai Islam Rantau.

Mereka merupakan pemimpin masa hadapan yang boleh mengimbangi antara akademik dan kehidupan bermasyarakat, malah tidak kekok apabila satu masa nanti, jika mereka pemimpin mereka menyedari masyarakat ini yang perlu mereka pimpin.

Katanya lagi, “bukan jadi seorang pemimpin yang terasing dirinya. Maka, penyediaan dan persiapan dari pihak universiti (USIM) amat penting untuk menjiwai resam masyarakat,”

Mereka ini merupakan golongan mahasiswa yang kritis pemikirannya, dan perlu selalu di beri nasihat, jika tidak dipandu mereka akan tersasar.

Beliau seterusnya menjelaskan, “kita bukan lagi berada dalam masyarakat yang tahu semua, kita betul semua, tetapi proses timbal balik perlu untuk kita menambah baik mana yang kurang.

Tegas beliau lagi, ko-ordinator boleh memantau dan mengahantar analisis yang dibuat di sesuatu kawasan yang mereka pergi untuk di kaji demi kebaikan bersama.

No comments:

Post a Comment