Powered By Blogger

Friday 15 November 2013

Usaha dakwah Program KAP / j-Qaf SAR (KAFA) bantu pelajar cemerlangan


Sikamat, 08 Nov. – Menteri Besar Negeri Sembilan juga Pengerusi Majlis Agama Islam Negeri Sembilan, Dato’ Seri Utama Hj Mohamad Hj Hasan menyempurnakan Majlis Khatam Al-Quran Sekolah-Sekolah Program KAP / j-Qaf – SARA (KAFA) Negeri Sembilan di Masjid Kariah Sikamat, Seremban.

2013 yang merupakan tahun keempat majlis khatam beramai-ramai ini telah berjaya mengumpulkan 5,600 orang pelajar dari daerah Seremban sahaja dari jumlah keseluruhannya tahun ini.

Seramai 44,383 orang dari 292 jumlah pusat dan jenis sekolah di seluruh negeri ini berjaya khatam Al-Quran bagi tahun 2013.

Di sidang media, Menteri Besar menjelaskan, kini Negeri Sembilan sedang menuai hasil dari usaha yang dimulakan sejak 2005/2006 dan hasrat mahu melihat generasi hari ini dibekalkan dengan ilmu agama di samping mereka membesar dalam keadaan celik al-Quran.

Beliau juga Pengerusi MAINS menjelaskan bahawa MAINS berperanan membantu hasrat yang di bawa oleh Kerajaan Negeri malah di sambut oleh Jabatan Pelajaran Negeri Sembilan.

Ujar beliau, “ianya tidak dilakukan berasingan dan ini merupakan ‘Blue Ocean Strategy’, iaitu kerjasama pintar malah ia menjimatkan beratus juta kos perbelanjaan berbanding negeri lain yang membina sekolah yang berasingan.”

Malah beliau turut berpuas hati di mana sejak mengadakan program ini, keputusan UPSR, PMR dan SPM juga baik dan bergerak seiring seperti mana dihasratkan beliau selama ini.

Hadir sama, ADUN Kawasan Paroi, YB Mohd Ghazali Abdul Wahid, Pengarah Pelajaran Negeri Sembilan, Puan Hajah Kalsom Mohd Khalid, Timbalan Pengarah Pelajaran Negeri Sembilan, Encik Mohd Isah Ismail dan Setiausaha MAINS, Encik Kamal Amran Kamaruddin.

No comments:

Post a Comment