Powered By Blogger

Thursday 28 November 2013

Naik Taraf Sekolah Aliran Agama



Seremban, 27 Nov. – Menteri Besar Negeri Sembilan juga Pengerusi Majlis Agama Islam Negeri Sembilan (MAINS), Dato’ Seri Utama Hj Mohamad Hj Hasan, komited dan fokus mahu menjadikan Sekolah Menengah Agama di negeri ini sebagai Sekolah Perdana dan pilihan pertama ibu bapa menghantar anak-anak mereka ke sekolah.

Beliau ternyata amat gembira kerana hasrat mahu melihat sekolah menengah agama di negeri ini yang dulunya dipandang sepi kini pencapaian  keputusan peperiksaan umumnya amat cemerlang terutamanya PMR 2012, iaitu daripada 15 buah sekolah terbaik, lapan daripadanya merupakan sekolah menengah agama.

Ujar beliau ketika berucap di Majlis Penyampaian Pinjaman dan Bantuan Zakat kepada pelajar-pelajar Timur Tengah 2013/2014 di Klana Resort, Seremban.

Beliau menambah, “disamping mahu menjaga kesucian agama Islam, kita juga perlu bertindak untuk kita pertingkatkan syiar Islam di negeri ini.

Beliau turut berbesar hati menambah tajaan kepada pelajar persendirian anak-anak negeri ini yang melanjutkan pelajaran di negara Timur Tengah di mana bagi pelajar tajaan sudah ditambah pada tahun lalu.
Penambahan tersebut melibatkan tiket kapal terbang pergi-balik ke Mesir iaitu daripada RM1,800 kepada RM2,200.

Sementara bantuan dana zakat dan sara hidup bagi pelajar tajaan dan persendirian dinaikkan kepada RM6,000 kepada RM10,000. Ianya mengambil kira keadaan selepas revolusi yang berlaku yang menyebabkan harga barangan melambung tinggi.

Manakala di Jordan pula, bantuan dana zakat dan sara hidup bagi pelajar tajaan dan persendirian dinaikkan daripada RM4,000 kepada RM7,000, mengikut kepada keadaan yang berlaku di sana.

Hadir sama, Pegawai Kewangan Negeri Sembilan, YB. Tuan Taha Samsudin, Ketua Polis Negeri Sembilan juga Ahli Majlis MAINS, Dato’ Osman Salleh, Setiausaha MAINS, Encik Kamal Amran, Pengarah JHEAINS, Ustaz Selamat Paigo.

No comments:

Post a Comment