Powered By Blogger

Tuesday 19 November 2013

Bakal beroperasi pada Mac 2014


Sendayan, 12 Nov. – Menteri Besar Negeri Sembilan, Dato’ Seri Utama Hj Mohamad Hj Hasan menyempurnakan Bangunan Baru Kilang Ext Technologies Sdn. Bhd (ETSB), Techvalley Sendayan, milik 100% bumiputera, iaitu anak jati Negeri Sembilan, Tuan Hj Ahmad Abu Kassim, Pengarah Urusan, EXT Technologies Sdn. Bhd.


Kilang ini bakal beroperasi pada Mac 2014, setelah mesen dan jentera siap di pasang sepenuhnya.
Berpengalaman selama 10 tahun sejak 2003 sebagai pengeluar ‘earth fault indicator’ (EFI) yang dibekalkan kepada TNB ketika itu, kini syarikat bumiputera tersebut mengorak langkah setapak lagi sebagai pengeluar ‘solar module’ (solar panel) iaitu kompenan utama dalam menjana tenaga elektrik dari cahaya suria (matahari) yang kebanyakannya di gunakan di lapangan ‘solar farm’ ketika ini.


Menurut Menteri Besar ketika sidang media, pembinaan kilang seumpama ini merupakan satu keputusan tepat sekali malah kilang ini merupakan yang pertama di negeri ini. Ditambah pula seluruh dunia sedang berubah daripada tenaga elektrik konvensional kepada tenaga elektrik yang diperbaharui.


Beliau turut menjelaskan bahawa Kerajaan Negeri meletakkan syarat 30% dasar pembangunan teknologi hijau, kepada pembangunan baru termasuk tenaga solar,  sambil mengambil contoh kejayaan ‘solar farm’ di Pajam, Mantin, berjaya mengeluarkan tenaga solar sebanyak 12mW dan 2mW daripada gas.


Tegasnya lagi, Kerajaan Negeri akan memastikan perlaksanaan dasar teknologi hijau ini dilaksanakan mengikut kuota yang diperuntukkan oleh Kerajaan Persekutuan sambil membantu masyarakat dunia yang kini berhadapan dengan masalah ‘global warming.’


Beliau menambah, pembuatan dan pengeluaran yang dibuat oleh EXT Technologies untuk keluaran tempatan dan antarabangsa  ini dijangka akan mengurangkan harganya yang ketika ini sangat tinggi. Malah hasrat beliau, mahu melihat premis perniagaan dan orang ramai dapat menggunakan solar panel di masa akan datang.

No comments:

Post a Comment