Powered By Blogger

Tuesday 17 March 2015

Pusat Internet 1 Malaysia (PI1M)


Linggi, – Penduduk sekitar Mukim Linggi, Port Dickson kini dapat menikmati kemudahan jalur lebar setelah siapnya Pusat Internet 1 Malaysia (PI1M) yang dijayakan oleh Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) di Pusat Internet 1 Malaysia Linggi.

PI1M yang dilaksanakan oleh SKMM di bawah Program Perkhidmatan Sejagat atau lebih dikenali sebagai USP. Fokus utama PI1M adalah untuk memberikan perkhidmatan capaian internet secara kolektif kepada masyarakat setempat di kawasan yang kurang liputan perkhidmatannya.

PI1M di Mukim Linggir merupakan pusat pertama dibangunkan di Daerah Port Dickson, dan ke 28 seluruh Negeri Sembilan yang wujud sejak 15 Februari 2015. Namun begitu, SKMM akan terus memantau pusat yang masih dalam pembinaan dan memastikan rakyat di negara dan negeri ini dapat berkomunikasi melalui kemudahan jalur lebar.

PI1M Linggi disempurnakan oleh Menteri Besar Negeri Sembilan, YAB. Dato’ Seri Utama Hj Mohamad Hj Hasan.

Menteri Besar di dalam ucapan menyatakan bahawa internet merupakan dunia tanpa sempadan yang mana semua orang boleh terokainya setiap masa bagi mengetahui segala maklumat tanpa tapisan.
Namun begitu, beliau menasihatkan kepada semua pengguna internet agar memahami dan bijak menerima sesuatu berita yang disampaikan kerana tidak semua berita dan maklumat yang disampaikan tersebut adalah benar.

Beliau turut menegur pengguna internet tidak menyebarkan sesuatu berita yang tidak disahihkan benar dan tepat sehingga penerima maklumat menganggap maklumat yang diterimanya betul.
Kemudahan internet yang diterima ini perlu digunakan secara betul dan berdisiplin, sebolehnya elakkan penyebaran maklumat fitnah kerana itu akan mengundang kepada perselisihan faham, perpecahan dan kesepakatan menjadi retak menanti belah.

Menyambut kehadiran beliau, Ketua Pembangunan Industri SKMM, Tuan Mohd Ali Hanafiah, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kawasan Linggi, YB Tuan Hj Abd Rahman Mohd Redza dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kawasan Bagan Pinang, Dato’ Tun Hairudin Abu Bakar

No comments:

Post a Comment