Powered By Blogger

Tuesday 31 December 2013

Sumbangan Komputer kepada Sekolah Agama Rakyat (SAR), Kelas Al-Quran (KAFA)


Seremban, 19 Dis – Menteri Besar Negeri Sembilan merangkap Pengerusi Majlis Agama Islam Negeri Sembilan (MAINS) YAB Dato’ Seri Utama Hj Mohamad Hj Hasan menyerahkan sumbangan pembelian komputer Sekolah Agama Rakyat (SAR), Kelas Al-Quran (KAFA) dan Fardu Ain di Klana Resort, Seremban.
Sumbangan berjumlah RM261,000 itu diserahkan kepada 62 buah SAR dan 25 buah KAFA seluruh Negeri Sembilan. Peruntukan bagi setiap sekolah berjumlah RM3,000.
Di dalam ucapan, beliau menjelaskan bahawa terdapat permohonan komputer di beberapa buah SAR dan KAFA, dan Kerajaan Negeri melalui MAINS yang diuruskan oleh Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Sembilan (JHEAINS) mengambil ketetapan bahawa kesejahteraan dan pendidikan agama Islam negeri ini sama penting dengan pembangunan yang giat membangun.
Di sebabkan oleh itu, penyerahan sumbangan pembelian komputer ini diserahkan kepada semua sekolah untuk memudahkan guru-guru melaksanakan tugas dengan lebih efisien lagi.
Beliau turut menyeru kepada tenaga pengajar di SAR dan KAFA untuk mempertingkatkan prestasi pelajaran anak-anak pada keputusan yang masih dikategorikan amat lemah, kerana tidak mahu kelemahan ini memberi kesan kepada keputusan peperiksaan.
Sambil mengingatkan bahawa Kerajaan Negeri tidak sesekali akan menutup SAR dan KAFA kerana kewujudannya telah memberi kesan baik kepada sahsiah anak-anak yang meningkat dewasa.

Turut hadir, Setiausaha MAINS, Encik Kamal Amran Kamaruddin, Pemangku Pengarah JHEAINS, Tuan Hj Abdullah Paigo, Timbalan Pengerusi MAINS, Dato’ Razak Mansor.

No comments:

Post a Comment