Powered By Blogger

Friday 20 December 2013

Kelompok Tiga Terbaik



Seremban, 19 Dis. – “Syabas dan tahniah kepada para guru, pelajar-pelajar PMR 2013 dan ibu bapa kepada anak-anak calon PMR 2013 berikutan keputusan yang diperolehi amat cemerlang tahun ini.”
Berbanding tahun lalu, Negeri Sembilan mengungguli lima tempat terbaik seluruh negara, namun keputusan tahun ini memperlihatkan PMR 2013 Negeri Sembilan berada pada kelompok tiga terbaik dalam masa sama dapat bersaing diperingkat kebangsaan.” ujar Menteri Besar Negeri Sembilan, YAB Dato’ Seri Utama Hj Mohamad Hj Hasan di sidang media ringkas di Klana Resort, hari ini.
Beliau turut berpuas hati dengan pencapaian Gred Purata Negeri (GPN) 2.5 (2013) berbanding GPN tahun lalu iaitu 2.65 (2012).
Keputusan ini turut membanggakan beliau sebagai Pengerusi MAINS di mana daripada 15 buah sekolah terbaik, enam daripadanya hadir dari Sekolah Menengah Agama (SMA) yang semakin cemerlang saban tahun.
Melalui keputusan yang diperolehi sejak tahun-tahun kebelakangan ini, turut menyakinkan ibu bapa menjadikan pilihan menghantar anak-anak ke SMA negeri ini.
Dalam perkembangan sama, beliau juga berpuas hati dengan jurang keputusan di antara pelajar luar bandar dan bandar  yang semakin mengecil, malah membuktikan bahawa hasrat Kerajaan Negeri mahu menjadikan negeri ini sebagai negeri lembah ilmu bakal dizahirkan.
Keputusan pelajar luar bandar yang memperoleh semua ‘A’ pada PMR 2013 ialah 11.7% berbanding 10.3%  tahun lalu (2012).
Manakala di bandar yang memperoleh semua ‘A’ pada PMR 2013 ialah 6.5% berbanding 5.4% tahun lalu (2012).

No comments:

Post a Comment