Powered By Blogger

Friday 13 December 2013

MAINS Kerjasama USIM Realisasikan Universiti Islam Malaysia


Seremban, 10 Disember 2013 – Kerjasama antara Majlis Agama Islam Negeri Sembilan (MAINS), Kerajaan Negeri Sembilan dan Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) dalam perlaksanaan bagi mewujudkan Universiti Islam Malaysia bakal direalisasikan setelah mendapat perkenan Ke Bawah Duli Yang Maha Mulia Raja-Raja seluruh negeri.
Hal ini dimaklumkan oleh Pengerusi MAINS, YAB Dato Seri Utama Haji Mohamad Haji Hasan selepas mempengerusikan Mesyuarat Ahli Majlis Agama Islam Negeri Sembilan yang ke-222 di Wisma Negeri.
Menurut beliau, universiti yang akan dibina merupakan adaptasi daripada Kolej Islam Malaya sewaktu dahulu.
“Hasrat menubuhkan Universiti Islam Malaysia ini selaras dengan kehendak Perdana Menteri yang mana baru-baru ini sewaktu Perhimpunan Agung Umno yang lalu, menjadikan syiar Islam dimartabatkan dengan aktiviti-aktiviti sebegini,” jelasnya.
Pembentangan usul dalam perlaksanaan Universiti Islam Malaysia telah dihadiri Setiausaha MAINS, En. Kamal Amran Kamarudin, Pengerusi Universiti Islam Malaysia, Tan Sri Dato’ Yusof Noor, Naib Canselor USIM, Prof. Dato’ Dr Asma Ismail serta barisan pegawai kerajaan yang lain.
Tambah beliau, tapak pembinaan Universiti tersebut telah dikenal pasti di Cyberjaya yang berkeluasan 100 ekar. Universiti itu juga bakal menawarkan Sarjana dan PHD bagi semua subjek.

No comments:

Post a Comment