Powered By Blogger

Wednesday 22 January 2014

Majlis Perasmian Hari Penjaja dan Peniaga Kecil Peringkat Kebangsaan 2014


Senawang, 18 Jan. – Perdana Menteri Malaysia, YAB Dato’ Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak meluluskan pertambahan pinjaman kepada penjaja dan peniaga kecil negara ini dengan syarat para peniaga melunaskan pinjaman mereka dalam jangka masa di tetapkan dengan penuh disiplin.
Dasar kerajaan yang baik selama ini banyak membantu penjaja dan peniaga kecil (micro enterprise) dengan jumlah pekerja sekitar lima orang  sehingga mereka menjadi peniaga yang benar-benar berjaya.
Namun begitu, Perdana Menteri di dalam ucapan menegur para peniaga yang bersikap ali baba dan menyerahkan tapak perniagaannya kepada warga asing untuk diuruskan seperti yang berlaku ketika ini.
Beliau menyempurnakan Hari Penjaja dan Peniaga Kecil Peringkat Kebangsaan 2014 di Dataran Senawang.
Tegas beliau di dalam ucapan, kerajaan memandang serius situasi yang berlaku dan berharap peniaga yang telah diberi peluang dan ruang berniaga agar mengusahakan sendiri perniagaan mereka sehingga benar-benar berjaya.
Perdana Menteri turut mempertimbangkan pembiayaan kepada peniaga Bazaar Ramadhan yang dilihat berpotensi untuk mempertingkatkan ekonomi mereka, walaupun perniagaan itu hanya sebulan sahaja.
Sementara, Menteri Besar Negeri Sembilan, Dato’ Seri Utama Hj Mohamad Hj Hasan, menyambut ketibaan Perdana Menteri turut menyeru penjaja dan peniaga agar berdaya saing agar dapat menambah pendapatan keluarga dari perniagaan.
Beliau di dalam ucapan menyeru Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) dan Majlis Perbandaran melonggarkan syarat perlesenan dan membatalkan yuran lesen kepada penjaja dan peniaga yang berniaga di hadapan rumah selama tiga tahun.
“Beri peluang kepada mereka menambah pendapatan keluarga mereka. Biar mereka membantu suami dan menambah pendapatan keluarga untuk pendapatan RM20 ke RM30 sehari.” katanya.
Hadir sama, Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Dato’ Hasan Malek, Presiden, Gabungan Persatuan Penjaja dan Peniaga Kecil Melayu Malaysia, isteri Perdana Menteri, Datin Paduka Rosmah Mansor dan YM Raja Datin Seri Hajah Salbiah Tengku Nujumuddin.

No comments:

Post a Comment