Powered By Blogger

Thursday 23 January 2014

Usaha MAINS Dan USIM


Seremban, 21 Jan. - Kewujudan Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) satu rahmat dalam negara apabila mempunyai cabang ilmu untuk umat Islam seluruh negara mempelajari pelbagai bidang ilmu.
Di atas usaha dan inisiatif Kerajaan Negeri melalui Majlis Agama Islam Negeri Sembilan, MAINS menemui formula kolaburasi bersama USIM.
Menteri Besar Negeri Sembilan, YAB. Dato’ Seri Utama Hj Mohamad Hj Hasan di dalam ucapan, dengan prestasi dan perkhidmatan MAINS kepada masyarakat ditambah pula “dengan kepakaran yang dimiliki USIM, maka usaha untuk sama-sama membantu menyempurnakan satu sistem yang dapat di manfaatkan kepada orang ramai dapat direalisasikan.
Jelas Menteri Besar, Kerajaan Negeri telah berunding dengan majlis fatwa  negeri dan mendapat persetujuan menggunakan pembiayaan RM2 juta bagi membina sebuah Klinik Pakar Kesihatan milik MAINS di Nilai di mana USIM akan membekalkan kepakaran untuk berkhidmat pada masyarakat.
Manakakala, sebanyak RM1.5 juta pula untuk klinik hemodilisis dan perkhidmatan.
Usaha ini turut di sambut baik oleh Naib Canselor USIM, Profesor Dato’ Dr. Asma Ismail dan dijangka beroperasi dalam masa tiga bulan iaitu pada April 2014.
Menteri Besar juga Pengerusi MAINS beriltizam bahawa agensi itu perlu mempunyai klinik dan pusat hemodilis di setiap daerah dan berkolaburasi bersama USIM.
Beliau turut mengalakkan klinik mobile yang diusahakan oleh USIM di mana pembiyaan akan ditanggung sepenuhnya oleh MAINS.
Di majlis sama, beliau turut menyaksikan majlis menandatangani MoU antara USIM dengan MAINS juga melancarkan Smart Zakat Tablet Pusat Zakat Negeri Sembilan (PZNS) di Allson Klana.
Ini berikutan perkembangan dan pencapaian Pusat Zakat Negeri Sembilan (PZNS) amat positif di samping memudahkan pembayar zakat mengira pembayaran yang perlu dilakukan saban tahun.
Hadir sama, Pengerusi USIM, Professor Emeritus Tan Sri Dato’ Dr. Abdul Shukor Hj Husin, Naib Canselor USIM, Profesor Dato’ Dr. Asma Ismail dan Sohibus Samahah Mufti Kerajaan Negeri Sembilan, Dato’ Hj Mohd Yusof Hj Ahmad.

No comments:

Post a Comment