Powered By Blogger

Tuesday 28 January 2014

Taman Tenaga Boleh Diperbaharui (SOLAR)


RANTAU, 27 Jan – Majlis Pelancaran Taman Tenaga Boleh Diperbaharui (Solar) telah diadakan di bekas tapak pelupusan sampah Kg. Sega, Kuala Sawah hari ini. Majlis dirasmikan oleh Menteri Besar Negeri Sembilan, YAB. Dato’ Seri Utama Haji Mohamad Haji Hasan.
Bekas tapak seluas 20 ekar ini telah dijadikan kawasan baru bagi menjana tenaga solar dan juga biogas. Ia bertujuan bagi memastikan dasar hijau diguna pakai dalam setiap pembangunan.
Menteri Besar berkata, teknologi umum pelupusan sampah harus digunakan kerana kapasiti sedia ada tidak boleh lagi menampung sisa pepejal.
Modal sebanyak RM65 juta dilabur untuk menempatkan 20 ribu panel solar di tapak baru ini yang mampu menghasilkan 5.3 Mega Watt.
Terdahulu, Pengerusi Eksekutif, Cypark Resources Berhad, YBhg. Tan Sri Razali Ismail menjelaskan projek ketiga taman solar bagi Cypark di Negeri Sembilan selepas Pajam dan Bukit Palong.
Antara yang hadir, Yang Di-Pertua Dewan Undangan Negeri merangkap DUN Kota, YB. Dato’ Dr. Haji Awaludin Bin Said, Setiausaha Kerajaan Negeri Sembilan, YB. Dato’ Haji Mat Ali Bin Hassan, Yang Di-Pertua Majlis Perbandaran Nilai, YBhg. Dato’ Abd Halim Bin Haji Abd. Latif, Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Cypark Resources Berhad, YBhg. Dato’ Daud Ahmad, dan Pengarah Selasih Mentari Sdn. Bhd., Encik Husin Bin Md. Diah.

No comments:

Post a Comment