Powered By Blogger

Tuesday 7 January 2014

Mensejahterakan Aqidah dengan Kaedah ‘Manhaj Sanusi’


SEREMBAN, 05 Jan – Umat Islam hari ini di ingatkan agar tidak lemas dengan revolusi yang wujud dengan pelbagai bentuk dan cara yang boleh mengganggu kesejahteraan akidah seseorang Islam.
Menteri Besar Negeri Sembilan merangkap Pengerusi Majlis Agama Islam Negeri Sembilan (MAINS), YAB Dato’ Seri Utama Haji Mohamad Haji Hasan berkata, masyarakat Islam hari ini seperti hilang punca sehingga menganggap saudara sesama Islam sendiri sebagai musuh.
“Rakyat Islam hari ini perlu menyedari hakikat bahawa  akidah umat Islam kini dicabar dan diserang dengan berbagai kaedah yang ingin melihat sesama Islam itu berpecah-belah seterusnya musnah akibat persengketaan sesama sendiri,” jelasnya.
Beliau berkata demikian sewaktu merasmikan Seminar Dakwah dan Pendidikan Antarabangsa, Pemerkasaan Pendidikan dan Dakwah Melalui ‘Manhaj Sanusi’ sempena Pengkhataman Muwatta’ kali ke-2 di Kompleks Kebudayaan dan Kesenian Negeri Sembilan, dekat sini.
Menurut beliau, kaedah Manhaj Sanusi yang diperkenalkan Kolej Islam As Sofa merupakan pendekatan yang tepat dalam memainkan peranan dan usaha mereka melahirkan generasi ulama’ yang berlandaskan Ahli Sunnah Wal Jamaah.
Dalam majlis yang sama YAB Menteri Besar turut mengalu-alukan kehadiran 4 orang Ulamak dari Mesir dan Libya.
Turut hadir, Penasihat Kehormat Yayasan Sofa Negeri Sembilan, YABhg. Tun Abdullah Hj Ahmad Badawi, Pengerusi Akidah Kerajaan Negeri Sembilan, Dato Sheikh Muhammad Fuad Kamaluddin Al-Sanusi dan Ketua Hakim Syarie Negeri,  Yang Arif, Dato Hj Mohd Syukor Sabudin.

No comments:

Post a Comment