Powered By Blogger

Tuesday 12 June 2012

Mari kibarkan bendera NS dengan semangat pendeta Za’aba






BAYAN LEPAS, 31 Mei 2012 – Anak-anak Negeri Sembilan yang sedang menimba ilmu di universiti tempatan di seru agar fokus dan menumpukan perhatian kepada pelajaran masing-masing dan menjadi orang penting di dalam sektor pekerjaan suatu hari nanti. Biarpun bukan menjawat jawatan penting di Negeri Sembilan, sekurang-kurangnya menjawat jawatan tertinggi dalam Negara mahupun luar negara.
Hasrat Kerajaan Negeri mahu meniup semangat pendeta Za’aba tidak pernah berakhir dan sejak semangat tersebut ditiupkan pada tahun 2005, mahasiswa tidak lagi menoleh kebelakang di mana masing-masing bersaing untuk lulus dengan cemerlang.
Menurut Menteri Besar di dalam ucapannya, “untuk mencapai status Negara maju terdapat beberapa kriteria yang perlu di capai  oleh kita, di mana ianya merangkumi aspek pendidikan, kesihatan, kadar pengangguran yang rendah, insflasi yang rendah juga moral yang tinggi.”
Di dalam pelajaran misalnya, rakyat Negara ini perlu mempunyai tahap pendidikan sehingga Phd atau Dr. Falsafah. Dari segi ekonomi yang berkembang pula, pendapatan per kapita dalam Negara perlulah mencapai sehingga USD15,000/setahun dan ekonomi Malaysia sedang berkembang ke arah itu di bawah kepimpinan Dato’ Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak, Perdana Menteri.
Mahasiswa Negeri Sembilan yang belajar di kebanyakan universiti di dalam Negara dan luar Negara perlu mengharumkan nama negeri kelahiran mereka agar semakin banyak bendera negeri berkibar, maka semakin cepat negeri ini melahirkan pendeta Za’aba alaf baru
Dato’ Seri Utama Hj Mohamad Hj Hasan, turut menyerahkan sumbangan RM5,000 kepada 35 orang lepasan mahasiswa yang berjaya mendapat keputusan ijazah kelas pertama di dalam bidang masing-masing sekaligus pinjaman daripada YNS itu menjadi biasiswa.
Beliau turut menasihatkan mahasiswa yang berjaya di dalam pelajaran agar tidak lupa asal usul keluarga dan perbaiki taraf kehidupan tersebut menjadi lebih baik lagi.
Turut di temuramah beberapa individu antaranya, saudara Mohamad Faizal Sethuridin, kelulusan Ijazah Kimia di UiTM Shah Alam dan mendapat keputusan Ijazah Kelas Pertama, berasal dari Kuala Pilah mengucapkan terima kasih kepada Kerajaan Negeri  dan YNS kerana berusaha menaikan semangat setiap mahasiswa sehingga bergelar sebagai jurutera di Petronas Carigali Kerteh.
Tanpa doa ibu bapa, sudah pasti kejayaan ini sukar di capai dan akan membalas jasa ibu bapa dengan kejayaan ini.
Bagi En. Sethuridin, 54, sudah menjadi tanggungjawab ibu bapa melakukan terbaik untuk anak-anak dan kehadiran di majlis seumpama ini merupakan kali kedua selepas anak pertama menerimanya tahun lalu. Dia turut bersetuju dengan matlamat Menteri Besar mahu melahirkan seramai mungkin Pendeta Za’aba alaf baru sekaligus, ianya akan mengharumkan nama Negeri Sembilan di persada dunia.
Adik Azrin Huraira Irwan, 20, pelajar tahun pertama Ijazah Sarjana Muda Pengurusan Pembangunan dengan Kepujian, pelajar Universiti Utara Malaysia (UUM), Sintok, Kedah berkata, peluang beramah mesra dengan pemimpin utama negeri seperti jamuan makan malam ini mendekatkan lagi golongan mahasiswa dengan kerajaan.
Dia berkata, golongan mahasiswa hari ini juga merupakan golongan transform yang mahu melihat Negara terus membangun di masa akan datang dan menyokong penuh usaha yang dibuat oleh Perdana Menteri. Sumbangan YNS kepada abang-abang dan kakak-kakak malam ini turut memberi inspirasi kepada dirinya untuk membawa kedua ibu bapa di majlis sama ketika habis belajar kelak
Majlis yang di anjurkan oleh PEMANIS USM itu mendapat kerjasama dari Yayasan Negeri Sembilan (YNS), bukan sahaja di hadiri oleh mahasiswa anak negeri yang belajar di USM, malah majlis ini turut di hadiri oleh mahasiswa dari UPM, UKM, UUM, UM dan UNIMAP. Pertemuan di kalangan mahasiswa ini turut mengeratkan silaturrahim dan bertukar-tukar fikiran di kalangan mereka.
Turut hadir, Profesor Dato’ Dr. Omar Osman, Naib Canselor USM, Profesor Adnan Hussein, Timbalan Naib Canselor (HEPP), Profesor Norizan Mohd Noor, Penasihat Perkumpulan Mahasiswa Anak Negeri Sembilan (PEMANIS), USM, barisan EXCO Kerajaan Negeri Sembilan.

No comments:

Post a Comment