Powered By Blogger

Monday 11 March 2013

Guru KAFA Negeri Sembilan Terima Sagu Hati



Mohamad Hasan bergambar bersama sebahagian guru selepas Majlis Penyerahan Saguhati Bagi Guru-Guru Kelas Agama Fardu Ain Negeri Sembilan di Klana Resort, Seremban, semalam.


Seremban, 10 Mac : Guru-guru Kelas al-Quran dan Fardu Ain (KAFA) di negeri  ini menerima sagu hati daripada kerajaan negeri sebagai tanda penghargaan terhadap jasa dan bakti mereka dalam memastikan pendidikan Islam kanak – kanak  terus subur.

Menteri Besar, Dato’ Seri Utama Haji Mohamad bin Haji Hassan berkata pemberian sagu hati itu juga merupakan salah satu langkah bagi mencapai matlamat memastikan semua kanak-kanak Islam di negeri ini mendapat pendidikan Islam secara sistematik serta menguasai tuntutan Fardu Ain.

“Sagu hati ini di berikan melalui Majlis Agama Islam Negeri Sembilan (MAINS), selain kerajaan negeri memberi perhatian terhadap aspek pembangunan, kerajaan juga menitik beratkan soal kecemerlangan pendidikan di negeri ini.

“Walaupun saiz dan populasi negeri ini kecil berbanding negeri lain di Malaysia, namun adalah menjadi hasrat supaya lebih ramai golongan bijak pandai lahir dan menabur bakti di negeri kelahiran mereka, ” katanya pada majlis penyerahan sagu hati bagi guru – guru KAFA Negeri Sembilan di Klana Resort, Seremban.
Katanya, kerajaan negeri serius mahu menjadikan Negeri Sembilan sebagai lembah ilmu bagi melahirkan modal insan bermutu.

‘Kita mahu taraf pendidikan di negeri ini terus subur dan adalah malang jika segala kemudahan yang disediakan oleh kerajaan telah disia-siakan oleh rakyat.

”Sebab itulah asas di peringkat tadika dan pra sekolah itu juga perlu diberi perhatian semua pihak, begitu juga dengankepentingan pendidikan agama yang menjadi asas dan benteng dalam kehidupan,” kata beliau.



No comments:

Post a Comment