Powered By Blogger

Monday 12 January 2015

Sukarelawan bagi kerja-kerja pasca banjir



Sukarelawan Negeri Sembilan dari pelbagai agensi, jabatan dan badan NGO antara paling aktif menghulurkan bantuan keperluan asas dan sukarelawan bagi kerja-kerja pasca banjir ketika ini.

Bantuan bertali arus hari demi hari terutamanya ke negeri Pahang dan Kelantan, malah usaha ini mendapat sokongan padu dari Kerajaan Negeri Sembilan dan Badan Perhubungan UMNO Negeri Sembilan.

Menteri Besar Negeri Sembilan merangkap Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri Sembilan, YAB. Dato’ Seri Utama Hj Mohamad Hj Hasan melepaskan Dua Kumpulan Sukarelawan Bantuan Kemanusian Banjir Pantai Timur dari Kumpulan Pentadbir Kerajaan Negeri Sembilan dan Badan Perhubungan UMNO Negeri Sembilan di Perkarangan Dewan Undangan Negeri (DUN), Seremban.

Misi kemanusiaan kali ini dianggotai oleh kekuatan sukarelawan seramai 300 orang yang terdiri daripada penjawat awam, ahli Pemuda UMNO Negeri Sembilan dan Sukarelawan Wataniah 508 yang akan bergerak ke Negeri Kelantan dan Pahang, seperti yang dijadualkan.

Menteri Besar di sidang media memaklumkan bantuan ketika ini masuk ke fasa pasca banjir, dan negeri ini antara yang aktif menghulurkan bantuan di saat ketika banjir dan sehingga kerja-kerja pembersihan kawasan.

Malah, Negeri Sembilan bakal menghantar pakar memperbaiki rumah dengan memastikan anggaran kos baik pulih ditentukan selepas pulang dari kawasan banjir yang dilawati.

Sukarelawan ke Negeri Pahang dan Kelantan ini turut dibekalkan alat-alat kerja pembersihan seperti cangkul skop, ‘water jet’, ‘generator’ dan sebagainya

No comments:

Post a Comment