Powered By Blogger

Thursday 15 January 2015

Memperkemaskinikan Kaedah Gerak Kerja



Seremban – Kerajaan Negeri, Negeri Sembilan mengambil ketetapan menyelaras dan memperkemaskinikan kaedah gerak kerja dengan lebih baik lagi agar dapat dipertingkatkan dengan penuh keberkesanan.

Perubahan dan penyelarasan ini amat perlu agar perkhidmatan Kerajaan Negeri melalui jabatan-jabatan dan agensi-agensi mendapat maklum balas baik di kalangan masyarakat yang sentiasa berurusan.

Gerak kerja seumpama ini telah bermula sejak kemasukan tahun baru 2015, dan segala kelemahan dan ruang yang perlu diperbaiki dan dipertingkatkan dilaksanakan dengan kadar segera.

Setiap perubahan gerak kerja akan di maklumkan melalui surat pekeliling dan Kerajaan Negeri juga akan mengadakan sessi mendengar, sessi bual bicara dan sessi perbincangan gerak kerja bagi semua peringkat agar proses perkhidmatan tidak tergendala sebegitu lama.

Terutamanya melibatkan Peraturan-Peraturan Kewangan dan Perbehandaraan yang sebelum ini dimerterai secara manual sebelum kewujudan sistem pengkomputeran.

Menteri Besar Negeri Sembilan, YAB. Dato’ Seri Utama Hj Mohamad Hj Hasan berkata demikian di Sidang Media selepas Mesyuarat EXCO di Wisma Negeri, Seremban, hari ini.

Beliau yang mempengerusikan mesyuarat tersebut juga memaklumkan bahawa ketetapan telah di ambil untuk menyelaras sistem gerak kerja yang perlu dilakukan secara manual ini.

Beliau juga telah meminta Pejabat Tanah Daerah (PTD) mengeluarkan arahan kes Proses Tanah di negeri ini.

Menurut beliau, “Orang ramai salah faham, pegawai dan penjawat awam juga salah faham sehingga terdapat pelbagai pengertian terhadap Kanun Tanah Negara. Tanah tol misalnya, ia merupakan pegangan sementara yang memerlukan kelulusan Pihak Berkuasa Negeri. Segalanya mesti diluluskan.

Menteri Besar menjelaskan, “Setelah mendapat kelulusan, selepas tiga kali selepas tahun pertama, ianya boleh diperturunkan dan diperbaharui di Peringkat Pejabat Tanah sahaja. Kemudiannya, masuk tahun keempat dan memasuki 1/3 tempohnya, pada tahun kelima, kebenaran dan kelulusan di Pihak Berkuasa Negeri dimestikan. Ini bermakna, selepas lima tahun, Pejabat Tanah perlu ke Pentadbiran Pihak Berkuasa Negeri.”

Beliau mengambil contoh tanah tol tidak dapat diselesaikan dan berlarutan sehingga bertahun-tahun kerana tidak di bawa dan diperbaharui di Pejabat Tanah. Malah, ianya juga tidak mengikut pada seksyen 67 Kanun Tanah Negara.

Tegasnya lagi, “ini yang perlu diperbaiki dan supaya semua orang faham dan tidak berlaku lagi kekeliruan di peringkat masyarakat.

Setiausaha Kerajaan Negeri, Negeri Sembilan dan Pengarah Pejabat Tanah dan Galian juga diarahkan untuk melihat dan meneliti semua tanah berstatus tol agar kekeliruan ini dapat diperbetulkan dan difahami oleh orang ramai.

Kerajaan Negeri juga mahu keberkesanan jentera pentadbiran ini diperkasakan agar memberi perkhidmatan terbaik kepada masyarakat.

Kerajaan Negeri di Mesyuarat EXCO hari ini juga telah meluluskan Kertas Dasar iaitu “Memperincikan Cukai Tanah Mengikut Kategori”.

Kategori seperti Cukai Perkhidmatan Perniagaan dan Perindustrian di asingkan. Begitu juga bagi cukai pertanian dan perumahan. Ianya ditentukan pada kadar cukai tahunan yang dinamakan sebagai “Status Harta Khas” bagi setiap jenis kategori.

No comments:

Post a Comment