Powered By Blogger

Wednesday 5 March 2014

Meningkatan Tahap Latihan Bagi Memperkasakan ATM


Port Dickson, 02 Mac – Demonstrasi keupayaan tentera darat sempena perbarisan memperingati peristiwa lahad datu dan acara derma darah telah diadakan di Pantai Saujana, Batu 4, Port Dickson atau lebih dikenali sebagai Bandar Tentera Darat, pagi tadi.
Lebih 10,000 orang awam berserta anggota tentera datang mengunjungi demonstrasi yang dirasmikan oleh Panglima Angkatan Tentera, YBhg. Jeneral Tan Sri Dato’ Seri Panglima Haji Zulkifli Bin Haji Zainal Abidin itu tadi.
Menteri Besar Negeri Sembilan, YAB. Dato’ Seri Utama Haji Mohamad Bin Haji Hasan dalam sidang media memberitahu, sambutan hari ini lebih merupakan latihan kesiapsiagaan angkatan bersenjata anggota tentera dalam usaha mempertahankan kedaulatan dan keamanan negara.
Tambah Menteri Besar, angkatan tentera negara tidak akan bertolak ansur jika terdapat sesiapa yang cuba mengganggu gugat kedaulatan negara. Angkatan tentera bersenjata akan sentiasa bersedia untuk menangani apa jua situasi yang akan berlaku.
“Orang awam akan sentiasa menanti program-program seperti ini agar dapat keyakinan kelangsungan aspek keselamatan dan kedaulatan negara untuk terus dikekalkan oleh angkatan tentera negara”, katanya lagi.
Upacara kemuncak bagi program ini, upacara Penyerahan Pennant kepada 14 orang Pegawai Pasukan Tentera dan 200 Pingat Kedaulatan Negara kepada anggota tentera yang telah berjaya menamatkan Latihan Asas Komando.
Turut hadir, Panglima Tentera Darat, Jeneral Datuk Raja Mohamed Affandi Bin Raja Mohamed Noor, Timbalan Panglima Tentera Udara, Leftenan Jeneral Dato’ Sri Haji Roslan Bin Saad dan Ketua Staf Markas Angkatan Tentera Malaysia, Laksamana Madya Dato’ Nasaruddin Bin Othman.

No comments:

Post a Comment