Powered By Blogger

Thursday 7 August 2014

Strategi Lautan Biru (NBOS)



Nilai, 05 Ogos – Majlis Pelancaran Strategi Lautan Biru (NBOS), Peringkat Negeri, Negeri Sembilan dilancar dan dirasmikan oleh Menteri Besar Negeri Sembilan, YAB. Dato’ Seri Utama Hj Mohamad Hj Hasan di padang Kampung Jijan, Nilai.

Di majlis sama, Menteri Besar turut melancarkan kumpulan sukarelawan kesihatan peringkat DUN di seluruh Negeri Sembilan.
Beliau di sidang media menjelaskan bahawa program oleh Jabatan Kesihatan Negeri ini amat berguna kerana ia merupakan cara pemikiran baru dan strategi yang menawarkan perkhidmatan kepada orang ramai.

Ini juga merupakan transformasi penjawat awam yang tidak lagi duduk di pejabat dan menanti orang ramai menagih perkhidmatan, tetapi mereka keluar dan menghulurkan perkhidmatan kepada orang ramai terutamanya penduduk di luar bandar, pendalaman dan perkampungan orang asli.

Sudah sampai masanya penjawat awam perlu berada di dalam dimensi baru dan menghulurkan bantuan serta keluar dari zon selesa dengan menawarkan perkhidmatan yang ada untuk dinikmati dan dirasai oleh masyarakat negeri ini.
Strategi Lautan Biru (NBOS) yang dilaksanakan oleh Jabatan Kesihatan ini amat bertepatan dengan dasar kerajaan iaitu ‘Dasar Membangunkan Negeri dan Mensejahterakan Rakyat’.

Di saat kerajaan berusaha membangunkan negeri dari segi percambahan ekonomi dan pembangunan mampan, penduduk di luar bandar dan di perkampungan orang asli mendapat perkhidmatan sewajarnya.
Kumpulan masyarakat ini perlu di bantu kerana Kerajaan Negeri memikirkan keadaan mereka yang tidak mampu, keupayaan yang terhad untuk mendapatkan perkhidmatan di bandar atau kebarangkalian kesukaran mereka untuk bergerak.

Jabatan Kesihatan Negeri turut memperkenalkan lima buah program kesihatan berkonsepkan NBOS iaitu;

i. Program Jom Mama
Program kerjasama diantara Kementerian Kesihatan Malaysia dengan Syarikat Nova Nordisk, sebuah syarikat farmasutikal dari Denmark.

ii. Program Komuniti Sihat Perkasa Negara (KOSPEN)
Merupakan program kerjasama Kementerian Kesihatan Malaysia degan Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah melalui Jabatan Kesihatan Negeri (JKN) dan Jabatan Kemajuan Masyarakat (KEMAS)

iii. Program Klip Mobile dan Program Cahaya
Program kerjasama Jabatan Kesihatan Negeri Sembilan dengan Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) serta di sokong oleh Majlis Agama Islam Negeri Sembilan (MAINS).
Jabatan Kesihatan Negeri akan membawa perkhidmatan Pakar Oftalmologi kepada masyarakat luar bandar.
Kumpulan sasaran ; warga emas yang mempunyai masalah penglihatan dan memerlukan pembedahan ketarak.

iv. Program Sejahtera
Menyediakan perkhidmatan kesihatan holistik kepada warga emas supaya mempunyai kehidupan lebih berkualiti.

v. Program Makmal Pergigian Bergerak
Satu program perkhidmatan pembuatan gigi palsu kepada warga emas yang berada di institusi penjagaan warga emas atau berada di luar bandar.

No comments:

Post a Comment