Powered By Blogger

Tuesday 10 February 2015

Majlis Menghafaz Al-Quran Peringkat Negeri Sembilan 1436H / 2015M



Seremban,  – Majlis Menghafaz Al-Quran Peringkat Negeri Sembilan 1436H / 2015M yang berlangsung di Pusat Dakwah Islamiah Negeri Sembilan, Paroi berlangsung selama dua hari sejak 03 Februari menghimpunkan seramai hampir 700 orang peserta yang terdiri dikalangan para pelajar seawal usia 7 tahun.

Perkenan menyempurnakan majlis ini, DYMM Yang Di-Pertuan Besar Negeri Sembilan, Tuanku Muhriz ibni Almarhum Tuanku Munawir.

Turut perkenan hadir, DYMM Tunku Ampuan Besar Negeri Sembilan, Tuanku Aishah Rohani binti Almarhum Tengku Besar Mahmud. Mengiringi baginda, isteri Menteri Besar Negeri Sembilan, YM Raja Datin Seri Hajah Salbiah Tengku Nujumudin.

Menteri Besar Negeri Sembilan yang juga Pengerusi Majlis Agama Islam Negeri Sembilan, YAB. Dato’ Seri Utama Hj Mohamad Hj Hasan di dalam ucapan, “usaha ini bukan sahaja memenuhi tuntutan agama, malah lebih jauh lagi dari itu, mengumpulkan sunah-sunah yang terkandung di dalam hafazan.

Usaha memartabatkan majlis seumpama ini merupakan usaha kerajaan negeri yang mahu melahirkan seramai mungkin para hufaz di negeri ini.

Beliau juga berharap agar majlis seumpama ini menjadi pemangkin akhlak mulia dalam masyarakat agar berada dalam keadaan kesejahteraan dan harmoni.

Jelas beliau di dalam ucapan, “saya mempercayai ilmu hafazan dan menghayati al-Quran ini perlu diperluaskan lagi dan boleh diiktiraf sebagai satu cabang ilmu yang penting di dalam pembangunan peradaban manusia khususnya umat Islam.

“Selain mampu meningkatkan ketaqwaan kepada yang Maha Esa, ia turut mampu membangunkan sebuah negara berjaya apabila ianya bermula di usia muda dan kesannya di masa akan datang.

Hadir sama, Undang Luak Sungei Ujong, Y.T.M. Dato’ Klana Petra Sri Jaya, Dato’ Haji Mubarak bin Dohak, Tunku Besar Tampin, YTM Tunku Syed Razman ibni Tunku Syed Idrus Al-Qadri dan Dato’ Syahbandar, YAM Dato’ Seri Utama Hj Baharuddin Badarudin Khalid.

No comments:

Post a Comment