Powered By Blogger

Monday 2 February 2015

Samsung Corning Precision Materials USD225 juta



Seremban – Syarikat Zhuzhou Kibing Group Co.Ltd sebuah syarikat kaca yang beroperasi di negara China mengambil alih Samsung Corning Precision Materials dengan pembelian USD225 juta.

Majlis menandatangani perjanjian jual beli ini berlangsung di antara Syarikat Zhuzhou Kibing Group Co.Ltd bersama Samsung Corning Precision Materials dan perjanjian pelaburan bersama Kerajaan Negeri di mana kilang ketujuh syarikat ini luar dari negara China.

Menteri Besar Negeri Sembilan, YAB. Dato’ Seri Utama Hj Mohamad Hj Hasan di sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat EXCO di Wisma Negeri, Seremban, menjelaskan bahawa syarikat yang mengambil alih Samsung Corning Precision Materials memiliki enam kilang di negara China.

Beliau yang mengadakan lawatan dua hari ke kilang Kibing Glass di Dongshan, China menjelaskan bahawa ianya merupakan kilang terbesar beroperasi secara automatik dan dikendalikan di bilik operasi, sementara tenaga pakar menumpukan tugas-tugas mereka di bilik makmal.

Selaras dengan pertumbuhan pelaburan yang baik di negeri ini, Kerajaan Negeri mengalakkan syarikat yang berprestasi tinggi, menyediakan peluang pekerjaan dan menawarkan pendapatan yang tinggi.

Sebagai Menteri Besar di negeri ini, beliau juga mengariskan ketetapan dan panduan bahawa pelabur yang di bawa masuk perlu mengambil kira jumlah peluang pekerjaan yang boleh disediakan kepada rakyat tempatan dan meminumkan pengambilan pekerja asing.

Beliau menegaskan, “lebih baik membawa syarikat yang berteknologi tinggi dan menggunakan guna tenaga tempatan dan pengarah urusannya di kalangan anak tempatan.

“Pihak syarikat juga bersetuju menghantar ‘Quality Controller’ diperingkat awal sebelum diberi sepenuhnya kepada anak tempatan di negeri ini.

Menurutnya lagi, syarikat ini dijangka mengeluarkan pelbagai jenis produk kaca seberat 116 000 tan metrik sehingga 200 000 tan metrik sebulan untuk pengeluaran import dan eksport.

No comments:

Post a Comment