Powered By Blogger

Tuesday 10 February 2015

Kualiti kerja MAINS cekap




Seremban – DYMM Yang Di-Pertuan Besar Negeri Sembilan, Tuanku Mukhriz ibni Almarhum Tuanku Munawir perkenan mendengar sesi pembentangan prestasi Majlis Agama Islam Negeri Sembilan (MAINS) bagi tahun 2014 berlangsung di Royale Bintang, Seremban.


Pembentangan meliputi pelbagai aspek kejayaan mendapat maklum balas positif dan sebagai Ketua Agama Islam Negeri Sembilan, baginda amat berpuas hati dengan perkembangan dan kualiti kerja MAINS khususnya di dalam menjaga hal ehwal rakyat beragama Islam melalui pelbagai agensi yang berada di bawah MAINS terutamanya Pusat Zakat Negeri Sembilan (PZNS) dan Pengurusan Baitulmal di dalam mengagihkan bantuan kepada asnaf yang lapan.


Di sessi pembentangan prestasi MAINS yang berlangsung selama hampir tiga jam di hadapan DYMM Yang Di-Pertuan Besar Negeri Sembilan, MAINS yang merupakan badan induk pengurusan hal ehwal agama Islam di negeri ini turut membentangkan taklimat menubuhkan Perbadanan Pengurusan Baitulmal Negeri Sembilan (PPBNS).


Cadangan penubuhan PPBNS amat wajar jika dilihat kepada kejayaan pengurusan dan pentadbiran badan tersebut selama ini dimana berlaku peningkatan ketara sejak 2005, di mana kadar permohonan asnaf hanya seramai 5,000 orang berbanding 40,000 permohonan bantuan asnaf, tahun lalu melibatkan 90% kelulusan bantuan.


Menurut Menteri Besar Negeri Sembilan merangkap Pengerusi MAINS, YAB. Dato’ Seri Utama Hj Mohamad Hj Hasan di sidang media ringkas menambah, ianya tidak termasuk bantuan melalui program-program yang dianjurkan baitulmal.


Beliau di sidang media juga menegaskan bahawa baitulmal memerlukan jentera dan pengurusan yang mantap. Mengekalkan prestasi perkhidmatan yang cemerlang ketika ini, maka keperluan PPBNS amat perlu kerana tidak mahu melihat pengurusan sedia ada kini bakal terperangkap di dalam ketidakcekapan permohonan yang semakin meningkat di saat kejayaan yang diperolehi ketika ini.


Jelasnya lagi, pengurusan yang baik ialah untuk melonjakkan mutu perkhidmatan MAINS dan orang ramai dinasihatkan tidak bimbang kewujduan perbadanan ini, kerana MAINS merupakan badan induk yang membuat dasar.

No comments:

Post a Comment