Powered By Blogger

Thursday 29 March 2012

Tiada hasrat ambil alih NFCorp



SEREMBAN - Kerajaan Negeri tidak mempunyai sebarang kepentingan dalam projek syarikat National Fidlot Corporation (NFCorp), malah tidak berhasrat pun untuk mengambil alih pengurusan syarikat tersebut.

Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan berkata, cadangan kerajaan mahu membuka tender kepada mana-mana syarikat pakar dianggap sesuatu yang lebih baik.

Katanya, pengurusan melalui pencarian tender itu bagi mengelakkan sebarang tohmahan daripada pihak tertentu.

“Mencari dan membuka tender untuk urusan projek NFCorp itu lagi bagus, sebab akan berlangsung dalam keadaan lebih telus.

“Malah kita sangat mengalu-alukan cadangan ini yang dilihat dapat mengelakkan tohmahan mahupun tuduhan orang luar,” katanya pada sidang media, selepas mempengerusikan mesyuarat Exco di Wisma Negeri, semalam.

Mohamad berkata, Kerajaan negeri hanya memajakkan tanah kepada syarikat berkenaan mengikut tempoh dipersetujui, tanpa mengambil tahu setiap pengurusan yang dijalankan oleh syarikat tersebut selepas itu.

“Kita hanya memajakkan tanah seluas 600 hektar kepada syarikat terbabit dan setiap pengurusan kerja di bawah tanggungjawab mereka.

“Ia (NFCorp) langsung tiada kena mengena dengan Kerajaan Negeri kerana kita tidak uruskannya dan ia adalah hak milik syarikat persendirian.

“Walaupun pihak pengurusan syarikat ini bertukar tangan, Kerajaan Negeri tetap akan menyewakan tanah selagi diperlukan, asalkan mereka membayar cukai tanah dan duit sewa kepada kita,” katanya

No comments:

Post a Comment