Powered By Blogger

Thursday 17 January 2013

Seremban Sentral – projek denyut nadi rakyat



SEREMBAN, 16 Jan. – Pelan Pembangunan Seremban Sentral merangkumi projek perumahan PR1MA.
Projek Seremban Sentral dijangka akan memulakan pembinaan pada awal bulan Mac ini adalah satu pelan pembangunan yang komprehensif oleh kerajaan persekutuan.
Pelan pembangunan tersebut akan membabitkan pembangunan semula stesen keretapi Seremban dan pembinaan sebanyak 4500 rumah rakyat 1 Malaysia (PR1MA) dalam bentuk rumah kondominium.
Manakala, Negeri Sembilan bakal menyediakan sebanyak 15000 rumah PR1MA untuk golongan sasaran yang berpendapatan RM6000 dan kebawah.
Projek ini akan dirasmikan oleh Perdana Menteri Malaysia, Dato’ Seri Utama Mohd Najib Tun Abdul Razak pada Februari akan datang.
Menurut Menteri Besar, perumahan PR1MA ini dimasukkan dalam projek Seremban Sentral bagi memenuhi hasrat Perdana Menteri untuk memastikan pembangunan dirasa oleh semua peringkat masyarakat.
Beliau berpandangan, “Pelan pembangunan semula Stesen Seremban ini perlu kerana stesen ini dijangka menjadi stesen yang mempunyai kapasiti pengunjung yang ramai pada masa akan datang memandangkan lokasi Seremban yang berhampiran dengan ibu kota.”
Pembinaan Seremban Sentral ini dijangkakan mengambil tempoh antara 18  sehingga 24 bulan dan akan dibina mengikut fasa.
Seremban Sentral ini akan dibina diatas tanah seluas 80 ekar dan kos pembinaan dijangkakan sebanyak RM2 bilion.

No comments:

Post a Comment