Powered By Blogger

Thursday 10 October 2013

Majlis Persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Belia


Seremban, 04 Okt – Negeri Sembilan menjadi negeri pertama yang mewujudkan Dewan Undangan Negeri (DUN) Belia dalam negara dan satu-satunya negeri yang mempunyai perancangan pembangunan belia untuk lima tahun sekali seumpama Rancangan Malaysia yang dilaksanakan oleh Kerajaan Persekutuan sejak sebelum merdeka lagi.
Melalui perancangan dan penelitian lima tahun sekali tersebut (2005-2010) kejayaan pembangunan belia di negeri ini dengan wujudnya Sekretariat Belia di bawah Yayasan Negeri Sembilan (YNS).
Kini, tertubuhnya DUN Belia Negeri Sembilan merupakan hasrat yang terkandung di dalam pelan pembangunan belia pada fasa pertama juga merupakan aspirasi Kerajaan Negeri terhadap peranan belia kepada pembangunan di negeri ini.
Menteri Besar Negeri Sembilan, Dato’ Seri Utama Hj Mohamad Hj Hasan ketika menyempurnakan Persidangan DUN Belia Negeri Sembilan di Klana Resort Seremban mengucapkan tahniah di atas inisiatif Sekretariat Belia Negeri Sembilan bersama gandingan Majlis Belia Negeri Negeri Sembilan di atas usaha mewujudkan DUN Belia Negeri Sembilan.
Ujar beliau di dalam ucapan, 50 peratus atau lebih satu juta penduduk di negeri ini merupakan golongan belia yang merupakan generasi akan datang dan dikalangannya pula akan berada pada institusi kepimpinan yang akan membawa dan memacu pembangunan negeri ini.
Menteri Besar juga mahu melihat, belia di negeri ini mempunyai pemikiran sendiri dan iltizam mahu mencorakkan pembangunan negeri dengan jiwa dan idea yang besar dan tidak bergantung kepada pemikiran orang lain dan disuruh arah seperti robot.
Beliau seterusnya mengingatkan kepada pemimpin belia yang menerima mandat pertama sebagai wakil belia di kawasan DUN masing-masing dan dalam sektorial yang mewakili 70 peratus belia yang tidak terlibat dalam mana-mana persatuan.
Nasihat beliau kepada ADUN Belia kawasan dan ADUN Belia Sektorial, “jadilah pemimpin ukuran bukan pemimpin siaran, di mana masyarakat boleh mengukur keupayaan dari dasar dan perkhidmatan yang kita perkenal dan laksanakan.
“Kita tidak boleh melihat  keupayaan pemimpin siaran kerana mereka hanya boleh mengadu domba dan akhirnya tidak melihat matlamat dan perjuangan sebenarnya.
Ujar beliau lagi, Persidangan DUN Belia Negeri Sembilan bersidang dua kali setahun dan boleh melaksanakan Persidangan tergempar jika perlu.
Di majlis sama, Menteri Besar turut menyampaikan watikah perlantikan selama setahun kepada ADUN Belia Negeri Sembilan
Turut hadir, Yang Di Pertua Speaker Dewan Undangan Negeri, Dato’ Dr. Awaluddin Hj Said, Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Modal Insan, Belia dan Sukan Negeri Sembilan dan Presiden Majlis Belia Negeri Negeri Sembilan, Puan Wan Salwati Hj Abdullah.

No comments:

Post a Comment