Powered By Blogger

Wednesday 10 December 2014

ASEAN Folklore 2014




SEREMBAN - Penganjuran pesta kebudayaan dan perlancongan sempena dengan Tahun Melawat Malaysia 2014 dengan tujuan untuk mempromosikan Negeri Sembilan sebagai destinasi perlancongan unik yang dikenali juga sebagai Unique Culture Popular Destination atau Keunikan Budaya Destinasi popular, berjaya menarik hampir 10 ribu rakyat membanjiri sepanjang Jalan YamTuan bagi memeriahkan acara Negeri Sembilan ASEAN Folklore 2014, dimana ianya sebuah acara perlancongan yang berkonsepkan street performance.

Acara gilang-gemilang yang diadakan itu, merupakan pendekatan perlancongan Negeri Sembilan dalam mengetengahkan kebudayaan Negeri Sembilan khususnya dan kebudayaan-kebudayaan negeri-negeri di Malaysia serta Negara ASEAN lain seperti Thailand, Indonesia dan Singapura.

Temasya kebudayaan yang diadakan itu, dimeriahkan lagi dengan kehadiran Menteri Besar Negeri Sembilan, YAB Dato’ Seri Utama Haji Mohamad Haji Hasan.

Beliau yang melahirkan rasa bangga dengan penganjuran pesta kebudayaan itu, turut merasmikan acara tersebut disamping merasmikan Malaysia Year of Festivals 2015 Peringkat Negeri Sembilan.

Umumnya, penganjuran Negeri Sembilan ASEAN Folklore 2014 ini menghimpunkan 1 ribu orang penari yang terdiri daripada daerah-daerah di Negeri Sembilan, Selangor, Kedah, Johor, Melaka, Terengganu, Borneo dan negara-negara Asean yang lain.

Antara lainnya, acara kebudayaan ini akan dapat memperkenalkan dengan lebih jelas tentang keunikan budaya dan adat resam masyarakat minangkabau di negeri ini selain memberi peluang kepada pelancong untuk merasai kenikmatan budaya di Negeri Sembilan.

No comments:

Post a Comment