Powered By Blogger

Monday 24 February 2014

Perbanksn Islam Menjadi ‘window Islamic Finance’


Seremban, 20 Feb. – Sistem kewangan perbankan Islam yang tidak diyakini oleh kuasa bank dunia dulu, kini buka mata apabila mendapati sistem tersebut mampu menjana keuntungan bukan sahaja kepada sistem perbanan malah kepada pelanggannya juga.
Sistem perbankan yang diwujudkan pada tahun 1983 di bawah penasihat ekonomi ketika itu, Allahyarham Tun Mohan sehingga wujudnya Bank Islam Malaysia telah melalui cabaran getir dan berfasa-fasa.
Perbankan ini dasarnya menjadi sahabat dan perintis kepada usahawan-usahawan yang mahu mengembangkan perniagaan, namun menghadapi masalah kepercayaan dan keyakinan.
Sekian lama menempuh onak duri, maka perbankan Islam ini menjadi ‘window Islamic Finance’ di setiap bank di dalam negara.
Malah menjadi perintis dan pemaju kepada terbitan SUKOK dan menurut laporan SUKOK 2013 telah mencatatkan keuntungan kewangan sebanyak USD156 milion.
“seluruh dunia bergoncang dan hampir tidak percaya bahawa perbankan Islam ini mewujudkan satu persaingan yang hebat buat sistem perbankan mereka.
Maka timbullah satu perspektif yang negetif di kacamata mereka pula.” ujar Menteri Besar Negeri Sembilan, YAB. Dato’ Seri Utama Hj Mohamad Hj Hasan.
Beliau berucap menyempurnakan Seminar Perbankan Dan Kewangan Islam anjuran Hisham Sobri dan Kadir Advocates and Solicitors bersama Persatuan Institusi-Institusi Perbankan Islam Malaysia di Royale Bintang, Seremban.
Beliau di dalam ucapan turut menyeru kepada semua pengamal sistem perbankan Islam di dalam negara ini lebih proaktif kerana amat penting untuk kesan kelangsungan dan menjadi teras kepada sistem perbankan sedia ada.
Hadir sama, Wakil Persatuan Institusi-Institusi Perbankan Islam Malaysia, Dato’ Wan Ismail Wan Yusof, Pengerusi CIMB Islamic Berhad, Dato’ Dr. Syed Abdul Kadir, Rakan Kongsi Utama Hisham Sobri & Kadir, YM Raja Cik Muda Tengku Dato’ Seri Hishamuddin Wan Osman dan Rakan Kongsi Kanan, Hisham, Sobri, Kadir Seremban, Puan Zalina Abd. Malek

No comments:

Post a Comment