Powered By Blogger

Monday 2 June 2014

“Umat Islam juga perlu sentiasa memupuk kekuatan perpaduan"


SEREMBAN, 26 Mei – Menteri Besar Negeri Sembilan, YAB. Dato’ Seri Utama Haji Mohamad Bin Haji Hasan merangkap Pengerusi Majlis Agama Islam Negeri Sembilan (MAINS) menyempurnakan Majlis Sambutan Israk Mikraj Peringkat Negeri Sembilan Darul Khusus 1435H/2014M di Masjid Negeri, Seremban.
Pengukuhan akidah membabitkan usaha memperkasa iman dan ketakwaan yang menjadi unsur penting untuk menyusun hubungan dengan Allah serta hubungan sesama manusia perlu untuk menghasilkan tamadun Islam yang berjaya.
“Umat Islam juga perlu sentiasa memupuk kekuatan perpaduan untuk mengekalkan keamanan dan keharmonian sesama saudara dalam menjalin ikatan ukhuwah yang utuh”.
Sementara itu, Majlis Sambutan Israk Mikraj Peringkat Negeri Sembilan ini turut dimeriahkan dengan ceramah yang disampaikan oleh Pensyarah UniSZA, YBhg. Prof. Dr. Ridhuan Tee Bin Abdullah.
Mengikut perspektif Islam, perpaduan terjalin melalui dua ikatan iaitu  perpaduan sesama anggota masyarakat dan perpaduan antara kaum Muslimin. Kebersamaan untuk bersatu hati ini mampu menjadikan Islam sebagai contoh yang baik.
Penghayatan mengenai peristiwa Israk dan Mikraj wajar dijadikan pedoman bagi meyakini kekuasaan Allah SWT yang mengangkat baginda Rasulullah ke Sidratul Muntaha untuk menerima perintah solat lima waktu sehari semalam.
Majlis berakhir dengan sesi penyampaian cenderahati oleh Menteri Besar Negeri Sembilan.
Turut hadir, Setiausaha Kerajaan Negeri Sembilan, YB. Dato’ Haji Mat Ali Bin Hassan, Mufti Kerajaan Negeri Sembilan, Sohibus Samahah YB. Dato’ Haji Mohd Yusof Bin Ahmad, Speaker Dewan Undangan Negeri, YB. Dato’ Dr. Awaluddin Bin Said serta barisan Exco Kerajaan Negeri Sembilan.

No comments:

Post a Comment