Powered By Blogger

Tuesday 10 June 2014

Bazar 1 Malaysia



KUALA PILAH, 9 Jun –  Lanjutan daripada lawatan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin ke bazar Kuala Pilah beberapa tahun yang lalu, hasrat peniaga dan masyarakat sekitar daerah Kuala Pilah direalisasikan dengan berdirinya sebuah Bazar 1 Malaysia yang gah dan moden yang menjadi tumpuan masyarakat di situ.
Menteri Besar Negeri Sembilan, YAB Dato’ Seri Utama Hj Mohamad Hj Hasan menjelaskan, terbinanya bazar yang tersergam indah ini merupakan sebuah janji ditepati yang dilaksanakan dan ditunaikan kerajaan Barisan Nasional kepada penduduk Kuala Pilah.
Menurut beliau lagi, peruntukkan sejumlah RM3.5 juta dari kerajaan persekutuan bagi membina bazar baru di Kuala Pilah ini merupakan satu inisiatif terbaik memandangkan beberapa trilogi yang berlaku atas bangunan bazar yang lama akibat ditimpa kebakaran dan ribut pada tahun lalu.
“Memandangkan keadaan bazar yang begitu lama dan uzur, maka hasil dari kunjungan YAB Timbalan Perdana Menteri ke bazar ini pada masa lalu, inilah bukti kerajaan hari ini mengambil perhatian kepada rakyat dalam melaksanakan dasar-dasar kerajaan mensejahterakan rakyat,” jelas beliau ketika merasmikan Bazar 1 Malaysia dan Bangunan Baru Bazar Melayu Pasar Rabu Kuala Pilah.
Dasar kerajaan mahu melihat peniaga-peniaga bumiputera berdaya saing dalam perniagaan agar mampu membina sebuah negara berjaya dari peringkat akar umbi hingga kepimpinan. Justeru, bagi setiap unit kedai yang terdapat di Bazar Melayu Kuala Pilah, pihak Majlis Daerah Kuala Pilah (MDKP) hanya mengenakan bayaran sewa kepada pemilik premis dengan bayaran RM 13 sebulan, iaitu RM0.43 sewa sehari.
YAB Menteri Besar turut menjelaskan bahawa menjadi dasar kerajaan Negeri Sembilan untuk tidak menaikkan kadar bayaran sewa kepada setiap premis di Bazar Melayu Kuala Pilah ini agar tidak membebankan peniaga di situ.
Turut hadir, Dato’ Hj. Ismail Lasim,  ADUN Senaling merangkap Pengerusi JawatanKuasa Bertindak Perpaduan dan Integrasi Nasional, Dato’ Norhayati Omar,  ADUN Pilah merangkap Pengerusi JawatanKuasa Bertindak Kebajikan, Pembangunan Wanita dan Keluarga serta pemimpin parti komponen Barisan Nasional daerah Kuala Pilah.

No comments:

Post a Comment