Powered By Blogger

Friday 4 April 2014

Baik Pulih Sekolah Tinggi Agama Maahad Ahmadi (STAM)


TAMPIN, 31 Mac – Kerajaan Negeri Sembilan telah memperuntukkan sejumlah hampir RM1 juta bagi menyelenggara dan membaik-pulih surau yang terdapat di Maahad Ahmadi Negeri Sembilan di Gemencheh dalam memastikan keselesaan pelajar di sekolah itu disamping dapat menampung pelajar antara 700 hingga 800 orang bagi satu-satu masa.
Menteri Besar Negeri Sembilan, YAB Dato’ Seri Utama Haji Mohamad bin Haji Hasan, menyatakan perkara tersebut dalam lawatan kerja beliau di tiga tempat di daerah Tampin hari ini antaranya Sekolah Tinggi Agama Maahad Ahmadi (STAM), Institut Tahfiz Al- Quran Negeri Sembilan (ITQAN) di Gemencheh dan projek pembinaan Hotel, di Gemas.
Dalam lawatan ke Maahad Ahmadi di Gemencheh, beliau menjelaskan, keadaan sekolah Tinggi Agama Maahad Ahmadi (STAM) juga memerlukan penyelenggaraan semula berikutan sudah menjangkau usia yang terlalu lama dan banyak kerosakan yang telah berlaku. Ini termasuklah surau yang terdapat di sekolah tersebut.
“Memandangkan keadaan bangunan yang ada di Maahad Ahmadi dan Institut Tahfiz yang perlukan baik-pulih segera, maka kerajaan memutuskan peruntukkan segera bagi perlaksanaan tersebut,” jelas beliau.
Dalam rangka lawatan itu, beliau turut meninjau keadaan di Institut Tahfiz Al Quran Negeri Sembilan (ITQAN) yang turut dinaik taraf dan baik-pulih bagi keselesaan pelajar di pusat tersebut.
Terdahulu, YAB Menteri Besar turut melawat projek pembinaan hotel di Gemas dimana ianya merupakan tapak Rumah Rehat Gemas yang telah dinaik taraf  sebagai pusat komersial yang mempunyai lot  kedai yang tersusun.
Turut hadir dalam rangka lawatan itu, Setiausaha Kerajaan Negeri Sembilan, YB Dato’ Mat Ali bin Hasan, Setiausaha Majlis Agama Islam Negeri Sembilan (MAINS), Yang Berusaha Tuan Kamal Amran bin Kamarudin.

No comments:

Post a Comment