Powered By Blogger

Thursday 3 April 2014

Empat ratus perwakilan Alumni 4B Malaysia


Seremban, 29 Mac – Empat ratus perwakilan Alumni 4B Malaysia seluruh negara berhimpun di Persidangan Perhimpunan Agung Alumni 4B Malaysia Tahun 2014 yang berlangsung di Klana Resort, Seremban.
Persidangan yang berlangsung dua hari bermula hari ini dirasmikan oleh Menteri Besar Negeri Sembilan, YAB Dato’ Seri Utama Hj Mohamad Hj Hasan.
Negeri Sembilan menjadi tuan rumah bagi persidangan dwi tahunan kali ini.
Beliau di sambut oleh Presiden Almuni 4B Malaysia, Datuk Seri Mohd Ali Rustam, Pengerusi Alumni 4B (Malaysia) Negeri Sembilan, Datuk Hj Yop @Ayub Hj Yahya dan Setiausaha Agung Alumni 4B Malaysia, Datuk Wira Hj Jamaludin Abdul Rahim, di sini.
Alumni 4B Malaysia diwujudkan sejak tahun 2009 berikutan daripada pengubalan Akta Belia Negara  yang diperuntukkan oleh perlembagaan bahawa ahli belia terdiri daripada usia 18-40 tahun.
Melihat dari semangat ahli belia yang menjangkaui usia 40 tahun dan ke atas, maka Presiden Gerakan Belia 4B ketika itu, Datuk Seri Mohd Ali Hj Rustam mewujudkan Alumni 4B Malaysia bagi kesinambungan semangat dan meneruskan perjuangan kepimpinan belia.
Ternyata usaha dan idea yang direalisasikan menjadikan kepimpinan belia yang menjangkaui usia sebagai penasihat secara tidak langsung kepada ahli belia ketika ini.
Menteri Besar Negeri Sembilan di dalam ucapan memuji idea yang proaktif hasil dari percambahan fikiran bekas-bekas pemimpin belia yang dikagumi.
Bekas pemimpin belia mempunyai semangat juang yang tinggi terhadap agama, bangsa dan negara di samping sentiasa membantu kerajaan di awal penubuhannya sehingga kini.
Katanya, di zaman serba mencabar, kepimpinan belia hari ini seharusnya mencontohi kepimpinan belia terdahulu yang sanggup berkorban jiwa raga untuk memastikan bangsa terus di bela di negara ini.
Tidak banyak yang diperjuangkan, biar sekadar bangsa diberi keutamaan, pemimpin belia yang kini berjuang di medan alumni akan terus memastikan tanah air tidak tergadai gara-gara kerakusan kuasa oleh beberapa pihak yang sedang memerhati kelekaan bangsa Melayu kini.

No comments:

Post a Comment