Powered By Blogger

Tuesday 29 April 2014

Kelab Rotary (Rotary International)


Seremban, 26 Apr – Kelab Rotary (Rotary International) merupakan pertubuhan kelab yang mempunyai perkhidmatan di seluruh dunia dan ia terbuka kepada semua orang tanpa mengira kaum, warna, kepercayaan, atau kecenderungan politik.
Menurut Menteri Besar Negeri Sembilan, YAB. Dato’ Seri Utama Haji Mohamad Haji Hasan, kelab ini turut memastikan usaha-usaha yang di bawa oleh kerajaan di dunia melaksanakan tanggungjawab kemanusiaan serta satu contoh yang baik untuk dijadikan panduan oleh kelab kebajikan yang lain.
Terdapat lebih 32,000 kelab dan 1.2 juta ahli di seluruh dunia, membawa matlamat dan misi yang satu iaitu, menjaga keamanan dan kesejahteraan penduduk dunia.
Bercakap di sidang media, banyak pertubuhan yang makin menurun peranan mereka, tetapi berbeza dengan Kelab Rotary yang meningkat prestasinya dari tahun ke tahun.
Ahli-ahli seluruh dunia amat komited dan diterjemahkan dengan semangat dan sikap kemanusiaan yang tinggi.
Menteri Besar turut melahirkan kekecewaan apabila masyarakat dunia tidak lagi memikirkan keamanan; masing-masing mementingkan diri sendiri, mementingkan kaum masing-masing dan negara masing-masing, sedangkan hamparan dunia amat luas, dan ada tempat bagi semua memainkan peranan masing-masing.
Tegas beliau, perkara ini perlu ditegur dan dihentikan kerana terdapat masyarakat dunia yang tertindas memerlukan pertolongan kemanusiaan seperti yang ditawarkan oleh Kelab Rotary yang wujud di seluruh dunia ini.
Terdahulu, Menteri Besar menyempurnakan “Rotary International District 3300 Training Assembly PETS/SETS/TETS Program di Royale Bintang, Seremban, di sini.
Hadir sama, Bekas Gabenor Rotary, PDG Lim Kok Beng, Presiden Rotary Kajang, Presiden Robert Seenivasan dan Joyes, Pengarah Kelab Rotary, PT Prabhakar dan Gabenor Daerah, Datuk Dr. Mohinder Singh, Puan Kirenjit Kaur dan Satvinder Singh.

No comments:

Post a Comment