Powered By Blogger

Wednesday 9 April 2014

Strategi Rakan Kongsi


Seremban, 02 April- Strategi Rakan Kongsi yang digunapakai kerajaan Negeri Sembilan dalam perkongsian bersama Kerajaan Persekutuan sebagai rakan kongsi yang mantap dan mempunyai kedudukkan kukuh bagi Negeri Sembilan.
Hampir RM664 juta hutang kerajaan berjaya dikurangkan daripada RM2.4 bilion hasil persefahaman bersama antara Kerajaan Negeri dan Kerajaan Persekutuan yang meliputi hutang kerajaan Negeri bagi membuka tanah- tanah pinggir dan membina rumah- rumah rakyat serta kerja- kerja masyarakat.
Strategi rakan kongsi yang digunakan dapat mengurangkan hampir 75% majoriti hutang yang berkaitan dengan menaik taraf  projek berkaitan pembekalan air di Negeri Sembilan dimana air yang dahulunya menjadi hak mutlak kerajaan negeri kini dilonggarkan pemilik dengan kerjasama kerajaan persekutuan bagi mengurangkan tanggungan hutang.
Menurut beliau, Kerajaan persekutuan juga telah menubuhkan Perbadanan Air Berhad bagi strategi mengurangkan bebanan hutang yang besar ditanggung Kerajaan Negeri.
“Dengan adanya kerjasama begini, kerajaan dapat menstabilkan dan menyeragamkan tarif air yang rendah diseluruh Negara”, jelas beliau ketika sidang media hari ini.
Beliau juga mengulas bahawa apabila kerja- kerja menaik taraf air dan loji selesai, hampir RM450 juta baki akan dipulangkan semula kepada kerajaan persekutuan, manakala kerajaan Negeri akan mengambil semula hutang- hutang lama sebanyak RM214 juta seperti membina rumah murah, membuka tanah pinggir dan kerja- kerja menaik taraf serta lain- lainnya
Didalam sidang media itu juga, beliau turut menasihati kepada rakyat Negeri Sembilan agar sentiasa berhemah dalam menggunakan air serta mengelakkan pembaziran walaupun krisis air di negeri ini  terkawal.

No comments:

Post a Comment