Powered By Blogger

Wednesday 16 April 2014

Persidangan Pertama (Perasmian) Penggal Kedua Dewan Undangan Negeri


Seremban, 14 Apr. – Persidangan Pertama (Perasmian) Penggal Kedua Dewan Undangan Negeri, Negeri Sembilan sedang berlangsung di Dewan Undangan Negeri, Seremban.
Kertas Dewan Bil 1/2014, Anggaran Perbelanjaan Mengurus Tambahan Kedua Tahun 2013 dan Kertas Dewan Bil 2/2014, Pemilihan Ahli Dewan Undangan Negeri, yang dibentangkan oleh Menteri Besar Negeri Sembilan, YAB Dato’ Seri Utama Hj Mohamad Hj Hasan (BN-Rantau) mendapat sokongan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) yang bersidang.
Sidang Dewan, Dewan Undangan Negeri, Negeri Sembilan dikemudikan oleh Speaker Dewan Undangan Negeri, Negeri Sembilan, YB. Dato’ Dr. Awaluddin Hj Said.
Menteri Besar Negeri Sembilan, YAB. Dato’ Seri Utama Hj Mohamad Hj Hasan (BN-Rantau) ketika ini sedang menjawab soalan lisan dari wakil rakyat.
Seramai 20 wakil rakyat Barisan Nasional (BN) hadir manakala 15 wakil rakyat Pakatan Rakyat (PR) bersidang kali ini.
Menjawab soalan lisan dari YB. Dato’ Lillah Hj Yassin (BN-Palong), Dato’ Seri Utama Hj Mohamad Hj Hasan menjelaskan Kerajaan Negeri  sentiasa memikirkan kadar pulangan yang memuaskan bagi setiap ringgit pelaburan yang difikir dalam pelbagai bentuk terutamanya dalam mengurusakan pentadbiran Kerajaan Negeri.
Langkah-langkah penjimatan yang diambil oleh Kerajaan Negeri bagi tahun 2014 adalah berdasarkan Surat Pekeliling yang diedarkan oleh Pejabat Kewangan Negeri Bil. 1/2014 “Garis Panduan Perbelanjaan Mengurus dan Pembangunan 2014″ serta pekeliling dan peraturan lain yang dikeluarkan oleh Kerajaan Negeri dan Kerajaan PErsekutuan dari masa ke semasa.
Pengurusan perlu berhemah agar tidak mendatang masalah di peringkat operasi. Selama lima (5) tahun Kerajaan Negeri melaksanakan perbelanjaan berimbang dan paling membanggakan melalui belanjawan berimbang memperoleh surplus (lebihan).
Menteri Besar turut menjelaskan bahawa agensi-agensi telah bekerjasama dan mereka telah faham dan bekerja dengan baik dan memberi manfaat kepada rakyat.
Selain itu, pendapatan turut diperolehi melalui Hasil Bukan Cukai iaitu dari premium tanah yang berjaya di kutip melalui Pejabat-Pejabat Daerah di negeri ini.

No comments:

Post a Comment