Powered By Blogger

Friday 9 May 2014

GST – Good Services Tax (Cukai Barangan dan Perkhidmatan)


Mantin, 04 Mei – Kerajaan Persekutuan hendak menstrukturkan semula sistem percukaian dan bukan bertujuan untuk menambah cukai baru seperti yang ditakuti oleh Pakatan Rakyat (PR) yang telah berdemonstrasi pada Hari Pekerja, 01 Mei yang lalu.
“Bila mereka ditanya, mereka tidak tahu. GST bagi mereka ialah ‘Government Services Tax’ sedangkan GST yang diperkenalkan oleh Kerajaan Persekutuan ialah GST – Good Services Tax (Cukai Barangan dan Perkhidmatan).” ulas Menteri Besar Negeri Sembilan, YAB. Dato’ Seri Utama Hj Mohamad Hj Hasan.
Menteri Besar di sidang media turut menyuarakan bahawa satu perkara yang perlu dibuat pemahaman dan pencerahan oleh pihak berwajib tentang keraguan dan kemusykilan  orang awam terhadap GST perlu diambil perhatian.
Tegas beliau, “sebenarnya kita menarik dua sistem cukai yang mana dulu cukainya amat tinggi, 10% dan 6% (cukai barangan dan perkhidmatan), kadang-kadang ia melebihi perkara yang sepatutnya dicukai.
GST yang diperkenalkan oleh Kerajaan Persekutuan merupakan satu sistem menyeluruh bagi mengelakkan sistem percukaian yang tidak efisien, pemantauan yang sukar dilakukan dan ada dikalangan perniagaan menambah cukainya sendiri yang langsung tiada kaitan dengan kerajaan, umpamanya ‘Service Charge’.
Menurut laporan dan kajian EPU dan kastam, lebih 40% kegiatan ekonomi yang tidak formal melibatkan RM20.2 billion dan sekiranya tidak dibendung, ianya amat merugikan kerajaan.
Sementelaah dari itu juga, GST di Malaysia yang akan dilaksanakan 01 April 2015 amat berbeza dengan GST beberapa buah negara lain yang semua barangan dikenakan cukai.
90% barangan dan keperluan asas yang dijual di pasar langsung tidak dikenakan cukai. Selain itu, pelajaran, kesihatan, perkhidmatan pengangkutan awam tidak dikenakan cukai.
Tegas beliau, “jika ada yang tidak berpuas hati, mereka perlu memberi cadangan dan pandangan kepada kerajaan, daripada kita memekak-mekak di tepi jalan menunjukkan protes. Ia secara tidak langsung memburukkan imej negara ini.”

No comments:

Post a Comment