Powered By Blogger

Sunday 29 January 2012

MAINS catat kutipan zakat RM51j



Majlis Agama Islam Negeri Sembilan (MAINS) melalui Pusat Zakat Negeri Sembilan (PZNS) mencatatkan kutipan zakat mencecah RM51 juta sepanjang tahun ini.

Pengerusinya, Datuk Seri Mohamad Hasan berkata, jumlah tersebut meliputi kutipan pelbagai jenis zakat yang diterima daripada individu termasuk badan korporat untuk diagihkan kepada golongan susah di negeri ini.

''Namun jumlah keseluruhan agihan mencapai RM53 juta lebih daripada jumlah yang kita kutip tahun ini. Jumlah tersebut merupakan lebihan wang zakat bagi tahun lalu.

''Wang zakat ini kita perlu agihkan sebaik mungkin kerana ia tidak boleh disimpan dan merupakan hak golongan asnaf," 

Mohamad yang juga Menteri Besar berkata, secara purata, hampir RM5.3 juta zakat diagihkan kepada penerima yang layak di seluruh negeri ini.

''Setakat ini, seramai 5,000 golongan asnaf telah menerima agihan wang zakat ini. Manakala 12,000 penerima berkala menerima bantuan zakat daripada Baitulmal," ujarnya
.
Jelas Mohamad, jumlah kutipan zakat di negeri ini amat memberangsangkan kerana nilainya bertambah setiap tahun.
''Salah satu kunci kejayaan ini adalah disebabkan kita berjaya menguruskan wang zakat ini dengan baik.
Orang ramai tahu kita lakukan dengan telus, sebab itu semakin bertambah orang membayar zakat di negeri ini.


''Kejayaan untuk menguruskan wang zakat ini dengan baik juga secara tidak langsung menyaksikan MAINS menerima penarafan empat bintang daripada Ketua Audit Negara," katanya.

No comments:

Post a Comment